به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ در جلسه شنبه شورای شهر موضوع الحاق امیرآباد، حاجی آباد و چهکند مورد بحث قرار گرفت که در این زمینه نایب رئیس شورا گفت: جلسات زیادی در این زمینه برگزار شده و فواید و مضرات الحاق مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر رضا حسنی صفت گریزی به الحاق مهرشهر به بیرجند زد و با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی، اداری، خدماتی در این منطقه پایین است، اظهار داشت: با گذشت سال‌ها از الحاق، اهالی مهرشهر و بیرجند از این الحاق ناراضی هستند چراکه هزینه آب، برق و... اهالی مهرشهر قبل از الحاق، روستایی محاسبه می شد و اهالی جنوب شهر هم مدعی هستند اعتبارات در مهرشهر هزینه می شود.

وی با بیان اینکه هنوز دولت به تعهدات خود در زمینه الحاق مهرشهر عمل نکرده افزود: الحاق روستاهای امیرآباد، حاجی آباد و چهکند بار مالی مضاعفی برای شهرداری دارد و هنوز پیکر بیرجند از الحاق مهرشهر جراحت دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز به تماس های مردمی مبنی بر عدم آزادسازی وام های مسکن ملی، عدم ساماندهی ورودی مهرشهر، و... اشاره کرد و گفت: شهروندان از کمبود تابلوهای راهنمای مسیر در داخل شهر، الحاق روستاهای حاشیه ای مانند امیرآباد، حاجی آباد و چهکند به شهر، اجرای مسائل رفاهی کاجستان شامل روشنایی، وسایل بازی، مسائل رفاهی  آبشار چهارده، بند دره و...گلایه دارند.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد افزود: شهروندان از عدم سرویس دهی اتوبوسرانی در برخی مناطق مهرشهر نیز گلایه داشته و از شورا انتظار پیگیری و رسیدگی به این مشکلات را دارند.

وی به دیدار معاون عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: در این دیدار مقرر شد کمیته ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی، استانداری، شورا و شهرداری تشکیل شود و مسایل مرتبط با توسعه شهری، رفع معضلات و... مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

در ادامه یکی از اعضای شورای شهر بیرجند به آغاز به کار شعبه دوم دانشگاه فرهنگیان در قاین اشاره کرد و گفت: به علت کمبود فضای خوابگاهی با شروع سال تحصیلی در یکی دو هفته اخیر، حدود 500 نفر از دانشجویان این دانشگاه در شعبه قاین مستقر شده اند.

مهندس عباس سروری با بیان اینکه با تأمین فضای خوابگاهی، این تعداد دانشجو برای ادامه تحصیل به بیرجند برمی گردند، انتقال این تعداد دانشجو از بیرجند را آسیب جدی و باعث صدمه زدن به شهر دانست و خواستار مکاتبه جدی و دریافت پاسخ قانع کننده در این زمینه شد.

یکی از اعضای شورای شهر هم با بیان اینکه الحاق چهکند، امیرآباد و حاجی آباد در شوراهای قبل هم مطرح شده و مورد مخالفت شورا قرار گرفته است، گفت: روند اداری این مهم در دست اجرا است باید دید اجرای این مهم در مدیریت شهری، حریم شهری و... مشکل ایجاد نمی کند چرا که الحاق این سه روستا به بیرجند بار مالی برای شهرداری به دنبال دارد.

دکتر علیرضا محمودی راد درخصوص میدان سفیر امید و ورودی مهرشهر گفت: به اذعان کارشناسان با احداث تقاطع غیرهمسطح مشکل ترافیک برطرف نمی شود و باید از طریق اتصال میدان سفیر امید به جاده زاهدان و گسترده کردن خیابان قرنی بار ترافیکی این محدوده مدیریت کرد.

وی به اراضی 450 هکتاری‌زعفرانیه اشاره کرد و با بیان اینکه مخالف بارگذاری کامل آن بودیم، افزود: قرار بود سهم 10 درصدی شهرداری از این اراضی پرداخت شود و باید در این زمینه پیگیری های لازم صورت گیرد.

مهندس مرتضی یزدان شناس یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند به موضوع خروج خوابگاه دانشگاه فرهنگیان از شهر اشاره کرد و گفت: این اقدام کارنامه خوبی برای مدیریت شهری بیرجند نیست و برای گرفته نشدن این فرصت از بیرجند بایستی جلساتی با مدیران این مجموعه برگزار شود.

وی یادآور شد: باید در حیطه وظایف ورود کرد و نگذاشت مانند کارخانه سیمان، فولاد و... فرصت های تجاری، صنعتی و... از مرکز استان گرفته شود و لازم است در این زمینه پیگیری های جدی صورت گیرد.

پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد برای حل این معضل، جلسه ای با دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پرورش برگزار شود.

دکتر فرید فروزانفر یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند هم به برگزاری جلسه شورای عالی معماری شهرسازی به صورت ویدئو کنفرانس اشاره کرد و یادآور شد: در این جلسه برای بیرجند الحاق 500 هکتار اراضی ملی که 130 هکتار خالص مسکونی با 20 هزار واحد مسکونی و 80 هزار نفر جمعیت پذیری دارد مطرح شد و بر اساس مخالفت شهرداری و شورا، با الحاق در حد نیاز موافقت شد و این رقم به 300 هکتار کاهش یافت.

شهردار بیرجند هم در ادامه درخصوص مشکل دانشگاه فرهنگیان گفت: باید برای حل این مشکل ورود کرده و به دانشگاه فرهنگیان کمک کنیم.

دکتر مهدی بهترین با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از بهسازی اطراف 140 مدرسه (80 مدرسه شمال شهر و 60 مدرسه در جنوب شهر) خاطر نشان کرد: در خصوص سرویس های دانشجویی هم برای 8 دستگاه اتوبوس با دانشگاه بیرجند پیمان منعقد گردید.

وی از دیگر اقدامات به نصب المان مهر در میدان ابوذر اشاره کرد و یادآور شد: امسال برای ابتدای مهر ماه و پیشواز بهار علم بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی درخصوص الحاق اراضی به بیرجند، ادامه داد: در کمیسیون ماده 50 با الحاق 450 و بیشتر از آن مخالفت کردیم و باید ابتدا قدرالسهم شهرداری از اراضی مشخص شود و بعد با در نظر گرفتن منافع شهر اعلام نظر کرد.

در ادامه دکتر ویدا ناصری منشی شورا به قرائت تعدادی نامه پرداخت.

دو نامه از سوی بهزیستی و انجمن معتادان گمنام در خصوص اختصاص سالن فرهنگسرا برای برگزاری جلسه تکریم سالمندان و همایش معتادان گمنام مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد برای برگزاری همایش بهبود یافتگان و معتادان گمنام، فرهنگسرا به صورت رایگان و برای برگزاری مراسم بزرگداشت مقام سالمند به صورت مشارکتی (شهرداری و بهزیستی) فرهنگسرا در اختیار آنها قرار گیرد.  

همچنین نامه ای از سوی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی درخصوص ساختمان نا ایمن محدوده فرودگاه بین المللی بیرجند مطرح شد بر اساس این نامه آخرین  اخطاریه شهرداری برای ایمن سازی 24 آبان 1400 اعلام شده و شهرداری به همین اخطار اکتفا نموده و کار قانونی انجام نداده و اخیرا به بازرسی نامه ارسال کرده است.

شهردار بیرجند به برگزاری جلسه با مدیرکل فرودگاه ها در اوایل حضور در سمت شهردار اشاره کرد و گفت: بعد از دیدار و عدم دریافت تأییدیه آتش نشانی، موارد به صورت کتبی اعلام شد چرا که شهرداری برای ارائه خدمت خارج از محدوده باید هزینه دریافت کند.

بهترین افزود: از سال 1400 تا 1402 به فرودگاه بین المللی برای دریافت تأییدیه فرصت داده شد اما هنوز تأییدیه آتش نشانی را دریافت نکرده اند.

وی با بیان اینکه شرکت نفت هم تأییدیه های لازم را ندارد، گفت: بر اساس قانون، شهرداری متولی بحران شهری و سازمان آتش نشانی متولی تامین ایمنی شهر است و تاکنون ساختمان جدید فرودگاه بیرجند تاییدیه ایمنی سازمان آتش نشانی را دریافت نکرده است.

وی با اشاره به این مهم که برای ورود و ایمن سازی ساختمان های دارای مالک اجازه ورود نداریم و فقط به نصب بنر اکتفا می کنیم، یادآور شد: ابتدا به مالک اخطار و فرصت داده می شود.

مهندس یزدان شناس نیز با اشاره به وجود بیش از 300 ساختمان ناایمن، گفت: برای ایمن کردن ساختمان های ناایمن نیاز به 3 الی 4 هزار میلیارد تومان بودجه است که در توان شهرداری نیست و اگر مسئولیت این مهم به عهده شهرداری باشد می بایست در تأمین بودجه برای اجرا کمک شود.

به گفته وی بایستی شورا ردیف بودجه ای برای این موارد تعیین کند و اینگونه نامه و موارد باعث تضعیف جایگاه شورا و شهرداری است چرا که اختصاص بودجه از سوی شهرداری مستلزم افزایش عوارض از شهروندان و یا اختصاص بودجه دولتی است.

سروری نیز گفت: بیشتر ساختمان های ناایمن دولتی هستند و با توجه به این مهم که شهرداری مدیریت بحران شهر را به عهده دارد، باید شهرداری ورود کرده و دو یا چند مورد را پلمپ کند چراکه با تعامل کار به جایی نمی رسد.

در ادامه جلسه، نامه دفتر مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی مبنی بر پرداخت اضافه کاری پرسنل آتش نشانی بر اساس قانون مطرح شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری به اعتراض آتش نشانان نسبت به حق و حقوقشان اشاره کرد و گفت: با دعوت نمایندگان پرسنل آتش نشانی و نماینده اداره کار این مهم در کمیسیون خدمات مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس یزدان شناس با اشاره به کمبود نیروی آتش نشان، گفت: مجوز استخدام 11 نیرو توسط شورا صادر شده و شهرداری ورود کرده اما هنوز نیرویی جذب نشده است.

وی یادآور شد: کاهش اضافه کاری تشویقی از مجموعه شهرداری مشمول پرسنل آتش نشانی که اضافه کاری واقعی دارند هم شده که پس از بررسی در کمیَسیون، مقرر شد این کاهش اضافه کاری ها فقط در موارد تشویقی اعمال شود.

وی حذف یک وعده غذای گرم پرسنل را زیر پا گذاشته شدن مصوبه شورا دانست و گفت: مصوبات شورا لازم الاجرا است و باید اجرا شود.

در ادامه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد تغذیه و تأمین غذای آتش نشانان مطابق آخرین مصوبه شورا مبنی بر تأمین غذای گرم اجرا شود و درخصوص اضافه کاری هم بر اساس کارتکس(آنچه ثبت می شود) باید پرداخت شود.

درخصوص تعیین شیفت کاری پرسنل آتش نشانی هم رسیدگی به این مساله به جلسه آینده موکول شد.