حجت الاسلام بخشی پور گفت: امامزادگان باقریه بزرگترین مرکز فرهنگی مرکز استان است که به علت نبود اعتبار نیمه کاره رها شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی روز گذشته در جلسه شورا با بیان اینکه درآمد بقاع صرف هزینه های خود این اماکن مقدس می شود، گفت: ساخت و ساز آستان مقدس امامزادگان باقریه از محل عواید بقعه و کمک خیران است و برای ادامه کار منتظر اعتبار است.

حجت الاسلام و المسلمین پرویز بخشی پور با اشاره به این مهم که درآمد ضریح کفاف کار بنیادی را ندارد، به وجود اراضی پشت خیابان شهید رجایی گریزی زد و افزود: چنانچه شهرداری در زمینه تغییر کاربری به تجاری و مسکونی همراهی لازم را داشته باشد می توان ساخت و ساز انجام دارد و از انتفاع آن برای ساخت و ساز امامزادگان باقریه استفاده کرد.

وی یادآور شد: بقعه باقریه آبروی شهر است و امید است شورای شهر و شهرداری با اداره اوقاف همراهی و همکاری کنند.

شهردار بیرجند نیز در این جلسه به نشست گذشته شورای شهر و شهرداری در امامزادگان باقریه اشاره کرد و گفت: پس از جلسه طرحی برای اجرا به شهرداری ارجاع شد که بودجه یک ساله شهرداری هم کفاف اجرای آن را نداشت.

دکتر مهدی بهترین تأکید کرد: با شورا جلسه ای برگزار خواهد شد تا در حد توان برای این مرکز فرهنگی ورود شود.

وی موافقت خود را با تغییر کاربری اراضی پشت امامزادگان باقریه اعلام کرد و افزود: درخواست لازم را آماده کرده تا در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد چرا که باید کار بنیادی انجام شود؛ اقدامات مقطعی کارساز نیست و تغییر کاربری این اراضی باقیات الصالحات است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با بیان اینکه بر اساس شنیده ها به برخی موقوفات عمل نمی شود، گفت: انعکاس خواسته های شهروندان از اهداف برگزاری جلسه است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق نژاد اظهار داشت: بر اساس شنیده ها برخی از موقوفات بر اساس نیات واقف عمل نمی‌شود درحالیکه با اجرایی شدن محتوای وقف تعداد فقرا، ایتام و.. کمتر می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه همه نیات واقفان به روز اجرا می شود، گفت: انجام کوتاهی در این موارد از نظر شرعی بر گردن ما بوده و به طور کامل موقوفات بر اساس نیت واقفان اجرا و مدیریت می شود.

 حجت الاسلام بخشی پور درخصوص تجمیع موقوفات یادآور شد: با توجه به این مهم که مالک اراضی موقوفه در شهر و روستا اداره اوقاف است،  برای تجمیع اراضی از نماینده ولی فقیه مجوز لازم دریافت شده و به زودی این مهم اجرایی می شود.

مهندس مرتضی یزدانشناس یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند هم به نامه های امام علی (ع) به مالک اشتر گریزی زد و ابراز امیدواری کرد: مسئولان با الگوگیری از سیره علوی این راه را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه برخی اماکن موقوفه در برخی مناطق به صورت مزایده واگذار می شود، افزود: این اقدام باعث افزایش قیمت اراضی و اجاره بهای چند برابری در این مناطق و به دنبال آن افزایش فقر و زباله گردها شده است.

وی به امامزادگان باقریه اشاره کرد و گفت: این مکان زیارتی فرصتی برای شهر است و باید به مرکزی فرهنگی برای بیرجند شناسی و ... تبدیل و  باعث تحول شود.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم با بیان اینکه اجرای مزایده قانون و قاعده خاص خود دارد و ما تابع قانون هستیم و باید برای املاک، مغازه، منازل مسکونی و.... حتی در روستاها مزایده برگزار کرد و عواید آن بر اساس نیاز واقف انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی درخشی عضو دیگر شورا ساخت و احداث واحدهای مسکونی توسط اوقات برای زوج های جوان را کاری پسندیده دانست و گفت: با اجرای این طرح و در اختیار قرار گرفتن واحدهای مسکونی به صورت استیجاری به زوج های جوان کمک شایانی می شود.

وی به اراضی موجود اوقاف در اطراف شهر گریزی زد و گفت: اداره اوقاف می تواند با ارائه طرح و تعامل با شهرداری و شورا، نسبت به ساخت و سازها ورود کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به احدات تعدادی واحد مسکونی برای زوج های جوان به صورت استیجاری گفت: 9 سوئیت در خیابان مدرس داریم که در یک طبقه احداث شده و با توجه به کمبود زمین برای اجرای نیت واقف، می توان این واحدها را با سازه سبک به دو طبقه تبدیل کرد.

حجت الاسلام بخشی پور خواستار همکاری شهرداری در زمینه مجوزهای ساخت و ساز شد تا بتوان تعداد بیشتری واحد در اختیار روج های جوان قرار گیرد.

دکتر رضا حسنی صفت، نائب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با بیان اینکه باید شورا، رسانه و اداره اوقاف در زمینه تبلیغات وقف ورود کنند، گفت: با توجه به نیاز روز جامعه باید به مسئله موقوفات جهت داد چراکه ممکن است واقف در این راستا اطلاعات دقیقی نداشته باشد.

وی گریزی به بیماری های نوظهور و پر هزینه مانند نازایی، سرطان و... زد و گفت: می توان واقف را به سمت کمک به بیماران صعب العلاج و... گسیل داد.

وی با بیان اینکه مسائل و معضلات اجتماعی فعلی و گذشته بسیار متفاوت است، یادآور شد: دستگاه‌هایی مانند اداره اوقاف، بنیاد مستضعفان و شهرداری در شهرها اراضی زیادی دارند و بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از 80 هزار نفر در این اراضی متفرقه شهر در صورت ساخت و ساز اسکان می یابند.

وی با اشاره به درخواست های مردمی یادآور شد: باید اوقاف در این زمینه شفاف سازی لازم را انجام دهد تا نمایندگان شورا بتوانند از عملکرد مثبت اوقاف دفاع کنند.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه عواید موقوفات بر اساس نیت واقف اجرا می شود و کوتاهی در این زمینه مسئله شرعی به گردن ما دارد،گفت: در حال حاضر مشاوره وقفی هم برای واقف انجام می شود تا بر اساس مسئله و نیاز روز که مسئله جوانان است، اقدام به وقف کند.

وی در خصوص بیت نماینده ولی فقیه و مباحث موقوفه بودن آن گفت: ثبت و سوابق را درآوردیم و متوجه شدیم بخشی از این ملک موقوفه است و در گیر و دار ابطال سندی که در اختیار بنیاد مستضعفان است، هستیم.

دکتر ویدا ناصری، منشی شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با بیان اینکه در بافت تاریخی شهر املاک وقفی زیادی وجود دارد، اذعان داشت: این اراضی دارای شرایط معماری و تاریخی هستند و می توان با حمایت سرمایه گذاران و نگاه مرمتی و احیای آن ها در حوزه گردشگری ورود کرد.

وی به حسینیه بهرمان اشاره کرد و گفت: کار مرمت و احیای این حسینیه به صورت مشارکتی از سال 92 آغاز شده است اما جای اوقاف به منظور احیا و مرمت به صورت مشارکت به عنوان متولی خالی است.

وی خطاب به مدیر کل اوقاف امور خیریه خراسان جنوبی گفت: آیا برای احیا و بازآفرینی املاک اوقافی برنامه ای دارید؟

به گفته وی باید با ارائه طرح، برنامه و تدوین آن،  اماکن تاریخی و میراثی دارای ارزش را به مرحله بازدهی رساند.

وی گریزی به امامزادگان شهدای باقریه زد و گفت: در این مکان کار زیادی برای اتمام بنا در این سال‌ها صورت نگرفته است.

وی به واحدهای دامپروی و کشاورزی در اختیار اوقاف اشاره کرد و گفت: با توجه به این مهم که به دنبال رونق واحدها هستید از نیرو و توان قشر جوان هم در این راستا استفاده کنید.

حجت الاسلام بخشی پورمدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در خصوص موقوفه کشاورزی گفت: موقوفات کشاورزی در اختیار همه قرار می گیرد.

به گفته وی برخی کشاورزی ها نوین است و نمی توان به افراد بدون تجربه سپرده شود و از آنجا که برای احداث گلخانه بالغ بر ۲ میلیارد تومان جهت سازه، گازکشی و.. آن هزینه شده است نمی توان این موارد را در اختیار افراد بدون تجربه قرار داد.

وی یادآور شد: این مهم برون سپاری شده و امسال از گلخانه شماره 5 بالغ بر 170 تن خیار سبز فروخته شده است.

وی در خصوص موقوفات بافت تاریخی و میراثی گفت: با هدف اجرای نیت واقف، این اماکن به سرمایه گذار بخش خصوصی به مدت 5 تا 10 سال برای احیا واگذار می شود.

مهندس عباس سروری خزانه دار شورا هم با بیان اینکه در حوزه قرآنی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اشاره ای به حسینیه امام رضا (ع) کرد و یادآور شد: این حسینیه نماد علمی شهر است و در جایگاه و حوزه گردشگری جایگاه مناسبی دارد.

مهندس سروری خواستار بازگشایی درب این مکان برای بازدید عموم و گردشگران شد و این اقدام را باعث افزایش درآمد اوقاف دانست.

وی با بیان اینکه بسیاری از سمن ها و سازمان های مردم نهاد به دنبال محلی برای اجرای برنامه های خود هستند، گفت: می توان با توجه به کثرت اراضی و املاک، اوقاف در این زمینه ورود کند.

به گفته وی بر اساس نیاز روز می بایست در حوزه قرآن و ورزش ورود کرد.

فاطمه زهرا هلال بیرجندی عضو دیگر شورای اسلامی شهر بیرجند هم از افتخارات مکتب اسلام به فضیلت وقف اشاره کرد و اضافه کرد: این مهم بر اساس نیاز جامعه تغییر کرده است و باید به سمت و سوی نیاز جامعه پیش رفت.

وی ابراز امیدواری کرد: امامزادگان باقریه به عنوان مرکزی فرهنگی مرکز استان به مرکزی معنوی، گردشگری و مذهبی تبدیل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه درد شما به عنوان نمایندگان مردم درد مشترک ما هم هست، گفت: باید عواید موقوفات به دست یتیم، فقیر و... برسد که این درد مشترک ما هم است.

حجت الاسلام بخشی پور گریزی به ابتدای انقلاب زد و گفت: امام راحل پس از پیروزی انقلاب فرمودند باید همه موقوفات برگردد و اسناد صادره باطل شود اما این مهم به طور کامل محق نشد.

وی به اراضی رها شده سطح شهر اشاره کرد و با بیان اینکه اکثر مالکان در خارج از کشور زندگی می کنند، خواستار همراهی نمایندگان مردم در شورای شهر شد.