مسایل و مشکلات مربوط به احداث فضاهای آموزشی در بیرجند و چگونگی پرداخت بدهی آموزش و پرورش استان به شهرداری در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح و مورد برسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند رئیس شورا با بیان این که تعامل بسیار خوبی با آموزش وپرورش بین این شورا و شهرداری بیرجند وجود دارد، گفت: مسایل مطرح شده در این جلسه با توجه به تعامل موجود قابل حل است و به دلیل این که بخش زیادی از اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق 15 هزار نفر پرسنل آموزش و پرورش استان می شود و همچنین سرانه دانش آموزی کم است ، آموزش و پرورش استان با مشکل اعتباری مواجه است. که باید از طریق مرکز برای رفع آن پی گیری شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان این که سرعت توسعه شهری متناسب توسعه فضاهای آموزشی نیست، گفت: با وجود این که با مشکلات زیادی خیر برای ساخت فضا های آموزشی پیدا می کنیم ، برای ساخت این فضا ها در بیرجند با مشکلاتی مواجه هستیم و این در حالی است که در سال گذشته کلاس های درس بیرجند از 350 به 500 کلاس افزایش پیدا کرد و امسال علاوه بر دو نوبته شدن مدارس ابتدایی خطر دو نوبته شدن مدارس متوسطه اول هم در بیرجند وجود دارد .

به گفته واقعی مشخص نشدن زمین آموزشی در نقاط مختلف شهر بیرجند به ویژه در سایت های مسکن مهر، بروکراسی اداری، نبود ثبات در قیمت ها و زمان بر بودن عملیات احداث به دلیل کمبود اعتبارات چهار مشکل اصلی در احداث و توسعه فضاهای آموزشی در بیرجند است و هر چند هر روز بر تعداد آپارتمان های سر به فلک کشیده بیرجند افزوده می شود اما در آنها زمینی برای احداث فضاهای آموزشی مشخص نمی شود.

وی با اشاره به این که با وجود قول های داده شده از سوی شهردار برای همکاری درباره احداث فضاهای آموزشی ، از ادامه کار آنها در بعضی از موارد با اجرای مر قانون جلوگیری می شود، افزود: کمبود فضا و درآمد زایی از مشکلات دیگر آموزش و پرورش در تأمین هزینه های ساخت، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی است. وضیعت فضاهای آموزشی مرکز استان با توجه به رشد فزاینده جمعیت و رونق حاشیه نشینی در شهرک های اقماری بیرجند، بحرانی و جدی است و برای تأمین زمین برای احداث مسکن فرهنگیان فاقد مسکن استان رایزنی هایی با اداره کل مسکن و شهرسازی انجام اما هنوز اقدامی در این باره نشده است.

طیبی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان هم در این جلسه گفت: با استفاده از ظرفیت قانونی موجود برای تبدیل به احسن املاک فضاهای آموزشی، بخشی از فضاهای آموزشی حاشیه خیابان ها به فضاهای تجاری تبدیل می شود تا هزینه های مدارس از این محل تامین شود که سال گذشته از 9 درخواست ما در این باره در کمیسیون ماده 5 با شش مورد موافقت شد.

اعضای شورا هم با اشاره به این که مشکلات آموزش و پرورش که به دلیل کم کاری مسئولان اسبق آموزش و پرورش استان به وجود آمده باید از طریق تهران پی گیری شود، بر نهایت همکاری با آموزش و پرورش برای رفع مشکلات موجود تاکید کردند و خواستار پرداخت عوارض مربوط به ساخت و سازهای آموزش و پرورش به شهرداری برابر قوانین موجود شدند.

شهردار بیرجند هم با اشاره به این که در گذشته عرف در بیرجند این بوده که دستگاه های اجرایی عوارض صدور پروانه ساخت را پرداخت نمی کردند، گفت: با تفاهمی که با اداره کل نوسازی استان انجام داده ایم مشکلی برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی در بیرجند نداریم و عوارض مربوط را تقسیط می کنیم و در باره تغییر کاربری ها هرچند وظیفه ای نداریم ولی از طرح تفضیلی شهر باید صیانت کنیم.

جاوید افزود: معتقدم اگر هم قرار است فضای تجاری با بهره گیری از فضاهای آموزشی در کنار آنها ایجاد شود برای جلوگیری از مشکلات آینده نباید این فضاها به بخش خصوصی فروخته شود و آموزش و پرورش غلاوه بر ثبت بدهی های خود به شهرداری در سامانه باید اقدام لازم را برای پرداخت آنها انجام دهد.

در ادامه این جلسه بهی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هم که در جلسه شورا حضور پیدا کرده بود، گفت: با توسعه شهری نیاز به توسعه ارتباطات و کاربری های مورد نیاز است که لازمه آن ایجاد شهر هوشمند می باشد و با توجه به وجود زیر ساخت ها لازم در بیرجند باید اقدامات مورد نیاز با همکاری شورای اسلامی وشهرداری بیرجند انجام شود.

آذری مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم با اشاره به تعامل بسیار خوب بین مخابرات و شهرداری و شورا و این که با تفاهم همه مسایل موجود حل شده است ،گفت: با توجه به این که قرار است مرکز پایش تصویری در شهر بیرجند راه اندازی شود در این راستا به 12 نقطه از ساختمان های متعلق به شهرداری به صورت رایگان فیبر نوری کشیده می شود که 8 مورد آن انجام و 4 مورد دیگر باقی مانده است.