به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ روز گذشته در جلسه علنی شورا با اتفاق آراء مصوب شد برای نکوداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، مجموعه باغ در حال احداث شهرداری در مرکز شهر (تحت عنوان میدان اجتماعات و باغ مفاخر) بنام خادم الرضا(ع) شهید آیت الله رئیسی نامگذاری گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این جلسه ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان از نامگذاری میدان سوم مدرس بدون مصوبه شورا و طی نکردن روند قانونی آن بنام این شهید بزرگوار انتقاد کرد و گفت: شهرداری بدون مصوبه شورا و برخلاف مقررات و قوانین این نامگذاری را انجام داده  و این در حالی است که می بایست  جلسه فوری تشکیل می شد تا شهرداری و شورا به  جمع بندی رسیده  و مطابق قانون، ماده ۸۰ وظایف شوراها بند ٢٤،بعد از تصویب در شورا این نامگذاری انجام می گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد با تاکید بر اینکه باید مکان در خور شانی برای نامگذاری  شهید جمهور در شهر  انتخاب شود، افزود: پیشنهاد می شود پروژه فاخر و در حال احداث باغ شهرداری  بنام آیت الله رئیسی نامگذاری شود و تندیسی از شهدای خدمت  نیز آماده و در این مکان نصب شود.

گفتنی است پس از بیان نظرات و پیشنهادات اعضا در خصوص این مساله، در نهایت با نظر مثبت حداكثر اعضا، نامگذاری مجموعه باغ شهرداری با مساحت ١١/٥ هكتار به نام رئیس جمهور شهید مصوب شد.

در ادامه پیشنهاد یکی از اعضا در خصوص نامگذاری خیابان اصلی  سایت اداری بنام بلوار شهدای خدمت نیز مطرح شد که مقرر گردید جهت بررسی بیشتر به جلسات آینده موکول شود.

هم چنین در ادامه این جلسه مصوبات کمیسیون فرهنگی قرائت و با درخواست  فرمانده  پدافند هوایی شرق کشور  برای  نصب ماکت موشک باور  373  در  بلوار صیاد شهید صیاد شیرازی که  پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورا هم بود، موافقت شد.

در ادامه مصوبات کمیسیون تلفیق عمران و حقوقی مطرح شد که اصلاح هندسی  میدان بلوار شهید ناصری به عنوان پیشنهاد شهرداری  یکی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

دکتر فروزانفر رئیس کمیسیون حقوقی شورا در این زمینه عنوان کرد: در کمیسیون مصوب شد مکاتبه ای  با راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری برای اصلاح این میدان انجام تا طرح های پیشنهادی ارائه و اصلاحات انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نامه شهرداری مبنی بر توافق راه و شهرسازی و مالکین قسمتی از اراضی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برای الحاق این اراضی  به شهر بدون در نظر گرفتن حق و حقوق شهرداری افزود: ازسوی راه و شهرسازی توافق 70 به 30 با مالکین انجام شده  و شهرداری درخواست کرده،توافق 3 جانبه ای با حضور شهرداری منعقد و بعد از تعیین قدرالسهم شهرداری این الحاق  انجام شود.

گفتنی است در نهایت پس از بحث و بررسی در این زمینه مقرر شد این موضوع در جلسه شنبه آینده شورای شهر با حضور معاون عمرانی استاندار مطرح و بررسی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر در ادامه با اشاره به تفاهم نامه ساخت و ساز در زمین متعلق به شهرداری به  مساحت 56 هزار متر مربع  در بلوار صنعت و  معدن با مشارکت موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج و  سپاه انصار الرضا (ع) و ارسال این توافق به شورا برای تعیین تکلیف  گفت: در این توافق، مشاور پروژه دو نوع مشارکت 80 به 20 و 70 به 30 را مطرح کرده و قرار است  6 طبقه مسکونی در این اراضی به همراه تعدادی واحد تجاری ساخته شود که به نظر می رسد این  پروژه هیچ توجیهی  برای شهرداری ندارد  و نیاز به بررسی بیشتر و ارائه گزارش توجیهی از سوی شهرداری است.

خانم دکترناصری رئیس کمیسیون عمران شورا هم در ادامه گفت: مي بايست براي تصميم گيري بهتر و تخصصي در خصوص اين پروژه، گزارشات جامع وتوجیهی اقتصادی كه بيس اوليه هر پروژه ايست به شوراي شهر ارائه مي شد.

وی ادامه داد:اين پروژه با اطلاعات ارائه شده و طرح اوليه پيشنهادي،بازدهی مثبت اقتصادی نخواهد داشت اما با اصلاح داده هاي ورودي و طرح و بررسي گزارشات توجيهي مي توان به سمت فاكتورهاي اقتصادي مثبت و سود دهي حركت كرد

از طرف ديگر اين پروژه مشاركتي سرمايه گذاري، اعتباري در حدود  1500 میلیارد تومانی را وارد شهر می نمايد كه در نوع خود بي سابقه بوده و عواید خوبی نيز برای شهر خواهد داشت.

وی تاکید کرد:از ويژگي هاي مثبت ديگر پروژه علاوه بر ورود اين اعتبار كلان و ارزشمند به شهر مي توان به توجه و تمركز آن به توليد مسكن كه ٧٠ درصد مجموع زيربنا را تشكيل مي دهد اشاره نمود  كه اين خود مي تواند كمكي موثر در رفع نياز توليد مسكن در شهر باشد.

علاوه بر این احداث اينگونه پروژه ها در اين نقطه از شهر مي تواند به مثابه محرك توسعه عمل نمايد و خود بستر مناسبی را برای رشد و ارتقای محدوده فراهم اورد.

نهایتا با اتفاق ارا مقرر شد تا در جلسات اینده گزارش جامع توجیهی پروژه به شورای شهر ارائه گردد.