به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ روز گذشته رئیس و اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی استان در صحن علنی شورای شهر حضور یافتند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان در این جلسه با اشاره به معافیت مطب پزشکان از پرداخت عوارض طبق بند 4 ماده 55 قانون شهرداری ها گفت: بر اساس این ماده دفاتر وکلا، پزشکان و... استفاده تجاری محسوب نمی شود و نمی بایست برای نصب تابلو عوارضی پرداخت کنند. 

دکتر حمیدرضا مشرقی مقدم افزود: برخی مشاغل و کسب و کارها مانند پزشکان معرفی طرح دارند و جنبه تبلیغی نداشته لذا بر اساس آخرین مصوبه در سال 1397 نباید عوارضی از آن ها بابت نصب تابلو دریافت شود.

 وی با بیان اینکه در سال 65 برخی شهرداری ها اعلام کردند که باید عوارض از پزشکان دریافت شود،‌ افزود: در آن برهه زمانی به علت اعتراضات مطرح شده طرح مشکل به دیوان عدالت اداری ارجاع و رأی وحدت رویه صادر شد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی گریزی به تعطیلی مطب برخی پزشکان عمومی زد و یادآور شد: متأسفانه به دلیل عدم توجیه اقتصادی برای پرداخت هزینه آب، برق، اجاره بها و... مطب برخی پزشکان تعطیل شده است.

دکتر مشرقی مقدم با بیان اینکه به علت برخی سخت گیری ها، پزشکان در این استان و شهر نمی مانند، افزود: پزشکان استان اکثریت بومی هستند و به دلیل وطن دوستی در این استان و شهر مانده اند لذا باید برای ماندگاری پزشکان جاذبه های خوب، بسته های تشویقی و... در نظر گرفت.

در ادامه یکی از اعضای سازمان نظام پزشکی استان از جمع آوری زباله های عفونی به عنوان معضل بزرگ نام برد و گفت: برای جمع آوری این زباله ها دست به دامن بیمارستان ها و مراکز درمانی می شویم.

دکتر مجیدرضا لطیفی افزود: در برخی استان ها شهرداری خودروی مرتبط با جمع آوری زباله های عفونی تهیه کرده و این کار را انجام می دهد که با اجرایی شدن آن یکی از دغدغه های موجود مبتلا شدن به بیمای توسط نیروهای خدماتی، همکاران و... از بین می رود.

وی به برخی بنرهای نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: برخی از این تبلیغات علاوه بر خراب کردن چهره شهر، تبلیغات درست و مناسبی نیست و با توجه به فعالیت کمیته تبلیغات در سازمان نظام پزشکی، خواستار تجدید نظر در خصوص این مساله شد.

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه در سال، چند میلیون خدمت پزشکی به مردم ارائه می شود، گفت: خراسان جنوبی و بیرجند کمترین میزان تخلف پزشکی را دارند تا جایی که در 6 ماهه اول سال 97 در این راستا جزو استان و شهرهای پاک کشور محسوب شده و طی این مدت هیچ شکایتی از جامعه پزشکی صورت نگرفته است.

دکتر مهدی بهترین افزود: در زمانی که طرح پزشکان در استان به اتمام می رسد با وجود مشکلات زیاد در جذب، شاهد ریزش 30 تا 70 درصدی پزشکان هستیم.

به گفته وی شرایط مساعدی برای جذب و ماندگاری پزشک انجام نشده به همین دلیل با مهاجرت پزشکان به شهرهای بزگ مانند مشهد مواجه هستیم تا جایی که بیمار را برای مداوا به دیگر استان ها منتقل می کنیم.

در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بیرجند ضمن تقدیر از جامعه پزشکی استان در ایام کرونا و... در خصوص اخذ عوارض برای تابلوهای پزشکان گفت: پرداخت عوارض تابلوی پزشکان بر اساس اندازه و ابعاد مشخص، مشمول معافیت است و اگر شهرداری مبالغی دریافت می کند باید اصلاح شود.

مهندس یزدان شناس افزود: اگر از نظر ابعاد تابلوها نیاز به تغییر است می توان با مکاتبه و... به دنبال راهکار و حل مشکل باشیم.

به گفته وی معافیت بر کسب و کار و پیشه در قانون آمده و ضرورت دارد برای ماندگاری و پر کردن اوقات فراغت پزشکان و خانواده آن ها و بهره برداری از مزایای شهری برنامه ریزی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در پایان با بیان اینکه مطالب ذکر شده حول 4 موضوع مطرح شد، گفت: برای حل مشکل عوارض صنفی پزشکان مراتب برای رسیدگی به کمیسیون حقوقی ارجاع می شود.

 دکتر حسنی صفت با بیان اینکه باید از تابلوهای پزشکان با ابعاد بزرگتر از آنچه در قانون مطرح شده تعرفه دریافت کرد، رسیدگی به این مساله را به کمیسیون فرهنگی شهرداری محول نمود و بررسی تعیین تکلیف زباله های عفونی نیز به کمیسیون خدمات شهری واگذار شد.

در ادامه این جلسه با قرائت نامه های واصله توسط منشی شورا به نامه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بیرجند در خصوص مباحث ترافیکی بلوار مسافر در روز چهار شنبه اشاره شد.

لازم به ذکر است بر اساس پیشنهاد کمیسیون عمران با توجه به فعالیت روز بازار در چهارشنبه (چهارشنبه بازار) و برگزاری مراسم در بقعه متبرکه شهدای باقریه در همان روز، شاهد ترافیک سنگین در بلوار مسافر و بروز مشکلات ترافیکی برای شهروندان هستیم که می بایست بر اساس نظر شهروندان، علاوه بر تغییر زمان روز بازار در بلوار مسافر، مطالعات ترافیکی نیز انجام شود. 

دکتر حسنی صفت نیز خواستار ورود فوری و انجام اقدامی تسکینی برای حل مشکل بلوار مسافر شد و افزود: شهرداری می تواند با نصب بنر به مدت چند هفته شهروندان را از جابه جایی روز بازار مطلع نماید تا برای ورودی مهرشهر و سایر برنامه ها اقدامات لازم صورت پذیرد.

پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد زمان روز بازار از چهارشنبه به دوشنبه تغییر کند و در کنار آن مطالعات ترافیکی و رفع چالش های مرتبط با آن در دستور کار و بررسی قرار گیرد.

در ادامه درخواست صنوف آلاینده مبنی بر تمدید مهلت دریافت پروانه ساختمانی مطرح شد و پس از بررسی، اعضای شورای شهر بیرجند با تخفیف 50 درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی جهت املاک سایت صنوف آلاینده تا پایان سال منوط به دریافت پایانکار تا پایان سال 1402 تمدید شد.

شایان ذکر است مقرر شد پیگیری های لازم برای ورود دستگاههای خدمات رسان آب، برق و... برای حل مشکل صنوف انجام گردد.

همچنین درخواست حوزه علمیه استان مبنی بر مساعدت شهرداری برای محوطه سازی و آماده سازی مکانی برای شهید گمنام مطرح گردید که پیشنهاد شد این امر (محوطه سازی و آماده سازی) با مشارکت شهرداری و حوزه علمیه استان انجام شود.