اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند بعد از پی گیری های بسیار برای تعیین تکلیف اراضی پادگان 04 بیرجند، با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه کردند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند در جلسه روز گذشته شورای شهر برای چندمین بار موضوع اراضی پادگان و اقدام ارتش برای ساخت واحدهای مسکونی در این اراضی مطرح شد و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به این که جلسات متعددی در اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و... برای بررسی مشکل اراضی پادگان برگزار شده است، یاد آور شد به جای هزار و 300 هکتار اراضی پادگان، حدود بیش از دو هزار هکتار به ارتش برای انتقال پادگان به خارج از شهر داده شد.

دکتر تقی زاده افزود: در ماده دو توافق نامه منعقد شده بین ارتش و راه و شهرسازی در این باره آمده که اراضی که مورد نیاز ارتش در در محدوده خدماتی شهری باشد باید دراختیار ارتش قرار گیرد و بقیه این اراضی سهم راه و شهرسازی است . این موضوع توسط کسانی انجام شده است که مقام های مجاز برای این منظور نبوده اند و به دلیل نداشتن توانایی مالی راه و شهرسازی یا درخواست ارتش قطعاتی از این اراضی به ارتش واگذار شده است.

وی با اشاره به تعارضات موجود در این باره و این که کسانی که صلاحیتی برای درخواست تغییر کابری این اراضی ندارند با مکاتبه با استانداری در خواست تغییر کاربری این اراضی را داده اند، خاطر نشان کرد: در توافق سال 84 دو نماینده شورا در جلسه مذکور حضور داشته اند اما در سال 92 مقام های خارج از استان در این باره تصمیم گیری کرده اند و در هر صورت ساخت و ساز در این اراضی باید مطابق با ضوابط شهری باشد و تا زمانی که اراضی مد نظر تغییر کاربری داده نشده اند، ارتش نمی تواند برای احداث منازل مسکونی در آنها اقدام کند مگر با گرفتن پروانه ساختمانی که با مکاتبات انجام شده با ارتش که نقش بسیار مهمی در دفاع از ارزش ها دارند باید برای این منظور مجوز ساخت از شهرداری دریافت کنند لذا چون با وجود پی گیری های انجام شده، اقدامی برای این منظور نشده است برای تعیین تکلیف این اراضی با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه شده است.

مهندس جاوید شهردار بیرجند با تأکید بر این که در دو توافق نامه سال های 84 و 92 هیچ کس ملزم نشده خلاف ضوابط شهرسازی عمل کند، گفت: در همه ساخت و سازها باید ضوابط شهرسازی رعایت شود و اگر مغایرتی وجود داشته باشد مالک باید طرح خود را برای تغییر کاربری به شهرداری ارایه کند تا شهرداری بعد از مشخص کردن سرانه ها آن را در کمیسیون ماده 5 مطرح کند که استاندار در این خصوص بر ارایه طرح مد نظر تاکید کرده است.

در ادامه این جلسه میرزایی رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بیرجند هم با اشاره به این که در ابتدای شروع عملیات ساختمانی توسط ارتش در اراضی پادگان با فرماندهی ارتش در استان برای توقف آن مکاتبه کرده ایم، گفت: با دستور دادستان برای حفظ حقوق بیت المال از اقدام برای این منظور جلوگیری شد اما مجدد ارتش اقدام به ساخت و ساز در این اراضی کرده است که به دادستان گزارش کردیم و چون حکم نداریم نمی توانیم به اراضی مد نظر ورود کنیم.

شهردار بیرجند در ادامه با اشاره به کش و قوس های فراوان در باره مشکل تامین پارکینگ مجتمع تجاری هلال و این که تعداد زیادی از مردم در این مجتمع سرمایه گذاری کرده اند، از حضور مسئولان این شرکت در یکی از دفاتر اسناد رسمی برای دادن تعهد محضری برای تامین پارکینگ در 15 ماه آینده خبر داد و گفت: تا زمانی که پارکینگ احداث نشود پایان کار داده نخواهد شد.

حسنی صفت یکی از اعضای شورا با بیان این که پروانه ساختمان این مجتمع اعتبار آن تمام شده است از شهردار خواست که زمان داده شده به آنها برای ساخت این مجتمع را مشخص کند که شهردار خاطر نشان کرد: پروانه ساخت مد نظر بیش از 12 ماه تمدید نخواهد شد و مسئولان این شرکت برای تمدید آن بر اساس صورت جلسه استانداری ملزم به مراجعه به شهرداری شده اند.

شهردار بیرجند گزارشی درباره چگونگی انجام روند پروژه های عمرانی شهرداری بیرجند از جمله مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهرداری، سالن همایش و فرهنگسرا، پارکینگ طبقاتی خیابان حکیم نزاری، بهسازی و مرمت دیوار یخی، بهسازی میدان شهدا و ورودی شهر بیرجند از سمت پلیس راه و... ارایه کرد و زمان بهره برداری از پروژه های شاخص شهرداری بیرجند را در ماه های آینده اعلام کرد.

مهندس جاوید با اعلام این که تجهیز مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند برای ارایه خدمات مناسب به کودکان کار و متکدیان از مدتی پیش آغاز شده است، اظهارکرد: در این راستا مجموعه فاخری در کنار پارک آزادی به این موضوع اختصاص یافته است تا با جمع آوری کودکان کار و متکدیان، نسبت به اسکان و ارایه خدمات مورد نیاز به آن ها اقدام شود که البته لازمه این کار، همکاری سازمان های حمایتی است. با اقدامات انجام شده، ساختمان مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهرداری آماده بهره برداری است که این موضوع به حوزه استانداری و فرمانداری بیرجند اعلام شده است.

به گفته شهردار بیرجند، تکمیل سالن همایش و فرهنگسرای شهرداری که تا قبل از سال 96 پیشرفت فیزیکی کمی داشت به شکل جدی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ شهرداری مرکز استان با حدود 42 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت که با بهترین مصالح و تجهیزات استاندارد روز طی 3 سال تکمیل شد و هفتم اسفند در مساحت 20 هزار مترمربع به بهره برداری می رسد.

مهندس جاوید با بیان این که سالن اصلی فرهنگسرا ظرفیت دو هزار نفر را دارد، از وجود ساختمان اداری، آتلیه آموزش، کتابخانه با دو سالن مطالعه ، گالری و نگارخانه ، نمازخانه ، سلف سرویس و ... در این مجموعه بزرگ فرهنگی بیرجند خبر داد.

شهردار کلنگ زنی احداث پارکینگ طبقاتی خیابان حکیم نزاری را در دهه فجر سال 98 با 2 هزار و800 متر مربع یادآور شد که با حدود 12 میلیارد تومان و با حداقل گنجایش صد خودرو با توجه به مشکل ترافیکی درخیابان حکیم نزاری تکمیل شده است و علاوه بر آسفالت کوچه های مجاور این پارکینگ ، چند مغازه حاشیه خیابان حکیم نزاری تملک شده که در روزهای آینده تخریب و تا پایان سال پارکینگ طبقاتی حکیم نزاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی از دیوار یخدان متعلق به دوران زندیه با توجه به نقش آن در فرهنگ مردم این شهر به عنوان یکی از پروژه های شهرداری بیرجند یاد کرد که زیباسازی و نورپردازی، استحکام بخشی بنا، پیاده رو سازی و... آن با هزینه یک میلیارد تومان در حال انجام است تا به عنوان پاتوق گردشگری 25 اسفند سال جاری به بهره برداری برسد.

شهردار بیرجند با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری طی 3 سال گذشته برای اصلاح و بهسازی میادین مختلف شهر بیرجند مانند میدان انقلاب، میدان سوم مدرس، میدان توحید و... یاد آور شد که برای هیچ کدام از این میادین مراسم بهره برداری نگذاشته ایم، اما بهره برداری از اصلاح میدان شهدا با توجه به اتصال چند خیابان اصلی به این میدان در مراسمی انجام می شود و هدف از انجام اقدامات مد نظر برای اصلاح هندسی آن با هدف رفع مشکل ترافیکی میدان شهدا در حال انجام است.

مهندس جاوید با بیان این که اجرای طرح مد نظر این میدان بعد از تصویب در شورای ترافیک شهرستان و استان اجرایی شده است، از هزینه حدود یک میلیارد تومان برای زیباسازی میدان شهدای بیرجند خبر داد و بهره برداری از آن را 25 یا 27 اسفند سال جاری اعلام کرد.

وی ساماندهی ورودی شهر بیرجند از سمت پلیس راه را یکی دیگر از پروژه های شهرداری دانست که در این راستا با مجوز شرکت آب منطقه ای استان یک حلقه چاه با 300 میلیون تومان حفر شد که در این راستا اصلاح آیلند ورودی مد نظر از میدان شهید سردار سلیمانی تا پلیس راه اجرایی می شود.

به گفته شهردار بیرجند کلنگ این پروژه تا پایان سال به زمین زده می شود و با اجرای اقدامات مد نظردر این خصوص ، تا پایان این دوره مدیریت شهری بیرجند این پروزه شهری هم به بهره برداری خواهد رسید.

مهندس جاوید از اجرای چند پروژه عمرانی دیگر شهرداری با پیشرفت فیزیکی حدود 90 تا 95 درصد یاد و زمان افتتاح آن را ماه های آینده اعلام کرد و افزود: عملیات بهسازی بوستان جنگلی سال 97 در مساحت 40 هکتار با اعتبار بیش از 50 میلیارد تومان آغاز شد که با توجه به اهمیت اجرای این پروژه برای جذب گردشگر، زیباسازی پارک جنگلی با رویکرد سلامت خانواده و با هدف گسترش فضاهای تفریحی در دستور کار شهرداری بیرجند قرار گرفته است که در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و پیست پیاده روی، دوچرخه سواری، سنگ فرش ، اجرای دیوار سنگی، زیرسازی ،کف سازی، فضای نشیمن، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضاهای تجاری، آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و اقامتگاه گردشگری، باغ پرندگان و... از بخش های مختلف این پروژه بزرگ تفریحی است.

به گفته وی در صورتی که محدودیت های مربوط به کرونا تا 13 فروردین سال 1400 برداشته شود، شهروندان خواهند توانست از زیرساخت های ایجاد شده در بخش های مختلف بوستان جنگلی استفاده کنند البته این طرح در اردیبهشت سال 1400 به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

دکتر تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با تشکر از اقدامات بسیار ارزنده شهرداری و سازمان های وابسته به آن برای اجرای پروژه های ماندگار از جمله احداث سالن همایش و فرهنگسرا، پارکینگ طبقاتی خیابان حکیم نزاری، بوستان جنگلی و... آرزو کرد با بهره برداری از این پروژه ها، پاسخگویی مطلوب به دغدغه های مردم درباره مدیریت شهری با ایجاد زیرساخت های مناسب اجرایی شود.

در این جلسه همچنین اعضای شورا با پیشنهاد شهردار برای ایجاد ناحیه خدماتی بند دره برای ارایه خدمات مطلوب تر، توسعه فضای سبز و...موافقت کردند و شهردار از موافقت کمیته فنی منابع طبیعی با واگذاری چهار هکتار از اراضی منابع طبیعی در محدوده بند دره به شهرداری به شکل اجاره برای سرمایه گذاری شهرداری در این اراضی خبر داد.