روند ساخت فرهنگسرای شهرداری بیرجند با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی، درخواست شهردار از شورا برای اعطای مجوز به ماشین های جمع آوری کننده پسماند توسط شهرداری و اراضی پادگان از موضوعات مطرح شده در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند، موضوع روند پیشرفت احداث فرهنگسرا و سالن همایش شهرداری توسط اعضای شورا با حضور شهردار، مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار بیرجند با اشاره به این که احداث این پروژه فرهنگی شهرداری از سال 92 آغاز شده است، گفت: ساخت فرهنگسرای شهرداری بیرجند جزو 10 پروژه برتر، سالن همایش در کشور است که عملیات اجرایی این طرح با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع و مساحت سه هزار متر مربع با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مهندس جاوید افزود، بخش هایی از این پروژه تکمیل و آماده بهره برداری است، محوطه سازی تا پایان مهر ماه، آسفالت و پارکینگ هم تا دهه فجر کامل می شود و با خرید سیستم صوت سالن اصلی فرهنگسرا، که مناقصه آن در دو نوبت برگزار شد و نصب آن پوشش سقف سالن اصلی انجام خواهد شد

لذا امیدواریم با توجه به این که ساخت آن از نیازهای اساسی مرکز استان است، دهه فجر از این پروژه بزرگ فرهنگی شهرداری بهره برداری شود.

در ادامه جلسه موافقان و مخالفان نظرات خود را در رابطه با خرید سیستم صوتی پیشنهاد شده از طرف شهرداری مطرح، و با حضور مشاور پروژه و پیمانکار برنده شده در مناقصه دوم بررسی نمودند.

به گفته شهردار، بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانکار نصب سیستم صوتی سالن اصلی فرهنگسرا، پیمانکار در قبال گرفتن یک میلیارد و 400 میلیون تومان متعهد می شود ظرف یک ماه نسبت به نصب آن اقدام کند، همچنین موظف است مدت 10 سال خدمات پشتیبانی مربوط را ارائه کند.

دکتر ابراهیم تقی زاده، با اشاره به این که سیستم صوت مهم ترین بخش در سالن همایش است، گفت: با توجه به این که فرهنگسرا از شرایط استاندارد احداث سالن در کشور برخوردار است باید از سیستمی با کیفیت بالا متناسب با نیاز سالن فرهنگسرا استفاده شود تا در زمان بهره برداری مشکلی در این باره به وجود نیاید.

در نهایت با اکثریت آرا اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند با خرید سیستم صوتی مورد نظر با کیفیت بالا و متناسب با نیاز سالن همایش  که برای نصب در فرهنگسرا پیشنهاد شده است ، موافقت کردند.

مهندس جاوید همچنین در پاسخ به نظرات مطرح شده درباره برگزاری مناقصه ها توسط شهرداری بیرجند خاطر نشان کرد، تلاش می شود مناقصه های شهرداری مطابق روند قانونی آن برگزار شود با این وجود مانند همه جاهای دیگر احتمال آسیب در این باره وجود دارد که با نظارتی که می شود باید از میزان آن کاسته شود.

شهردار بیرجند همچنین از اعضای شورا خواست با مصوبه خود به شهرداری برای ساماندهی ماشین های جمع آوری کننده پسماند مجوز دهند تا از اشخاص حقیقی سالانه 20 میلیون ریال و اشخاص حقوقی سالیانه 50 میلیون ریال در این باره گرفته شود.

مهندس یزدان شناس عضو شورا گفت، کسانی که در خصوص جمع آوری ضایعات فعالیت می کنند از اتاق اصناف مجوز گرفته اند و شهرداری وظیفه ای در این باره ندارد.

دکترتقی زاده رئیس شورا هم گفت با توجه به این که مدیریت پسماند بر اساس قوانین موجود برعهده شهرداری است و شهرداری بیرجند بر چگونگی انجام این کار باید نظارت کند، لذا برای بررسی بیشتر این موضوع به کمیسیون خدمات شهری شورا ارجاع داده شود.

مهندس میری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بیرجند در ادامه با اشاره به قانون فروش و انتقال پادگان ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهر ها گفت: طرح شهرسازی اراضی مورد نظر به منظور تأمین سرانه کاربری های عمومی شهری مورد نیاز منطقه حداقل 40 درصد و تأمین مالی مورد نیاز برای انتقال مذکور، در اراضی کمتر ازده هکتار باید به تصویب کمیسیون ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 22 اسفند 1351 ودر اراضی با مساحت بیش از آن به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد.

در این جلسه بعد از طرح موضوع اراضی پادگان و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها، مقرر گردید شهرداری بررسی نماید در طرح پیشنهادی ارایه شده جهت اراضی پادگان قدیم 04 ، موضوع رعایت گردیده است یا خیر؟