اعتراض اصناف به اجرای طرح پارک بان در خیابان های اصلی بیرجند ، بررسی مشکلات موجود در روند اجرای طرح تفرجگاه بند دره بیرجند و خسارات وارده به سلامت مردم به خاطر تشعشعات آنتن های مخابراتی نصب شده توسط اپراتورها در شهر از مهم ترین موضوعاتی بود که در جلسه شورا ی اسلامی شهر بیرجند مطرح شد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند نامه رئیس اتاق اصناف به شورا مبنی بر مخالفت اصناف بیرجند درباره اجرای طرح پارک بان که سبب پرداخت پول توسط آنها برای پارک اتومبیل های خود در خیابان های اصلی شهر می شود، قرائت شد.

مهندس یزدانشناس با اشاره به این که اجرای این طرح در شورای چهارم مصوب و تاکنون اجرا نشده است، گفت: تعدادی از اصناف بیرجند نسبت به اجرای این طرح اعتراض دارند و استعدلال آنها در این باره این است که در زمان صدور پروانه عوارض پارکینک به شهرداری پرداخت کرده اند و تعدادی دیگر هم موافق با اجرای این طرح هستند تا مشتریان آنها بتوانند از حاشیه خیابان ها برای پارک استفاده کنند اما برای اجرای آن زیر ساخت های لازم برای احداث پارکینک در خیابان های مد نظر باید انجام شود و در حال حاضر در خیابان حکیم نزاری و سه راه اسدی پارکینک وجود ندارد.

دکتر طاهری رئیس کمیسیون حقوقی شورا هم به اجرای این طرح بر اساس مصالح عموم مردم تاکید کرد و گفت: واحد های تجاری موجود در خیابان های شهر هیچ حقی در زمینه پارک در مقابل واحد خود ندارند و اگر اقدام به این کار کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

مهندس جاوید شهردار بیرجند با بیان این که خیابان جای پارک طولانی مدت نیست و اگر کسی بخواهد موقت در خیابان پارک کند باید هزینه آن را پرداخت کند و نگاه مردم در این باره باید تغییر کند، گفـت: احداث پارکینک حکیم نزاری با تملک هایی که شد از محل اعتبار داخلی شهرداری در حال انجام است علاوه بر این با تملک هایی که شهرداری در گذشته در این خیابان کرده است مردم برای پارک می توانند آز آنها استفاده کنند. در حاشیه طرح اجرای باغ مفاخر هم پیش بینی پارک حدود 600 خودرو شده است که نیاز به همکاری فرمانداری دارد.

به گفته مهندس میری براساس مصوبه شورای ترافیک طرح پارک بان در خیابان های مدرس و معلم به دلیل نبود پارکینک نباید اجرا شود.

اعضای شورا هر چند بر اجرای این طرح تاکید کردند ، برای اطلاع رسانی بیشتر مقرر شد اعضای شورای اتاق اصناف در یکی از جلسات شورا ی اسلامی شهر بیرجند حضور پیدا کنند.

در ادامه این جلسه مهندس میری با اشاره به اجرای طرح تفرجگاه بند دره با پی گیری استاندار و دستگاه های اجرایی مربوط گفت: به دلیل عمل نکردن شرکت پویش به تعهدات خود زمینی را که از منابع طبیعی برای اجرای طرح گردشگری خود اجاره کرده بود ، از این شرکت گرفته شد اما با وجود این که سد بند دره در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، در مالکیت اراضی متعلق به این شرکت قرار دارد و بخشی از این اراضی که شهرداری اقدام به احداث پارک پلکانی کرده در تملک این شرکت نیست ولی با توجه به این که در خارج از حریم شهر قرار دارد باید به حریم شهر بیرجند افزوده شود تا هزینه شهرداری در این باره جنبه قانونی داشته باشد. بخشی از اراضی پویش هم در حریم شهر و بخشی دیگر در خارج از حریم شهر قرار دارد. لذا بنیاد مستضعفان در خصوص اراضی شرکت پویش، به استناد این موارد می تواند ورود پیدا کند
1- عدم عمل شرکت پویش به تعهدات خود
2- مغایرت متراژ سند شده، برای این شرکت با متراژ ارزیابی شده، توسط کارشناسان رسمی در زمان انجام معامله.

دکتر حسنی صفت هم به این نکته اشاره کرد که خیابان احداثی توسط شهرداری در این منطقه در آینده باید اگر در محدوده خدماتی شهر قرار گیرد، جزو سهمیه شهرداری در این باره محسوب شود.

دکتر طاهری رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورا هم تنها راه حل مشکلات موجود در این باره را عمل به پیشنهادات حقوقی مطرح شده توسط دستگاه های اجرای مربوط اعلام کرد.

اعضای شورا با اشره به مشکلات به وجود آمده در این باره از شخص استاندار خواستند همانطوری که با پی گیری انجام شده زمینه اجرای این طرح را فراهم کرده است، برای رفع مشکلات موجود بین دستگاه های مختلف و شرکت پویش به عنوان مالک بخشی از اراضی بند دره بیرجند نیز ورود کند تا هر چه زودتر این مشکلات مرتفع شود.

دکتر حسنی صفت با اشاره به چگونگی نصب آنتن های مخابراتی توسط اپراتور ها در نقاط مختلف شهر و خسارات وارد شده به سلامت مردم به دلیل تشعشعات ناشی از آنها گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا شعاع 80 در 80 از محل نصب دکل های مخابراتی تشعشات موجود بر سلامت افراد تاثیر می گذارد اما سلامت افرادی که در محل نصب دکل زندگی می کنند به خطر نمی افتد. همچنین این دانشگاه در مکاتبه خود با شورا خواستار آن شده که پس از ارائه مستندات ارائه تایید استعلام سازه یا ساختمان، ارائه تایید نصب ایمنی و اصولی آنتن، توجه به نوع و توان آنتن تعیین حریم و ایجاد حفاظ فیزیکی در اطراف آنتن به منظور جلوگیری از دسترسی افراد غیر مسئول به حریم آنتن، ارائه مستندات چگالی سنجش انرژی منتشر شده از آنتن پس از راه اندازی که نباید از حدود استاندارد بیشتر باشد و ارائه تایید آموزش اصولی ایمنی حفاظتی به پرسنلی که مسئول نگهداری و بهره بردای از آنتن می باشند، اقدام لازم انجام شود و در صورتی که مستندات لازم ارائه نشود، عواقب احتمالی متوجه سازمان تنظم مقررات رادیویی و شرکت پیمانکار می باشد اما هیچ کس نظارت بر اجرای موارد خواسته شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ندارد و براساس تعرفه دفترچه خدمات شهرداری مصوب شورا برای نصب هر آنتن مبلغی باید به شهرداری پرداخت شود و اگر به دلیل خطراتی که نصب تشعشات مد نظر بر سلامت افراد دارد از نصب آنها جلوگیری شود، خدمات اپراتورها در شهر با مشکل مواجه خواهد شد.

مهندس یزدانشناس دیگر عضو شورا تاکید کرد اگر ثابت شود که تشعشات آنتن های بی اس تی برای سلامت مردم خطرناک است، اجازه احداث دکل های مخابراتی نباید صادر شود.