رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در جلسه شورا بر تسریع در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری در زمان باقی مانده از این دوره شورا تأکید کرد.

ساخت و سازهای برخلاف نقشه اصلی با همکاری مجریان ذی صلاح، ضرورت پیشگیری از تخلفات در ساخت و سازهای ساختمانی، از بین رفتن کارایی صدور پروانه ساختمانی با انجام تخلفات، ضرورت تفکیک زباله از مبدا، تسریع در اجرای پروژه های شاخص شهرداری، پی گیری مشکلات مالیاتی مردم از جمله مهم ترین موارد مطرح شده در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند بود.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر بیرجند، رئیس شورا در این جلسه بر تسریع در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری در زمان باقی مانده از این شورا تأکید کرد و گقت: در این بازه زمانی باید تلاش کرد با یک برنامه ریزی مدون به پروژه های عمرانی شهرداری سرعت بخشید تا از این طریق به مهم ترین مطالبات مردم درباره مدیریت شهری پاسخ داده شود .

دکتر تقی زاده، به تأکید شورا بر تخریب ساخت و سازهایی که منجر به تخلفات ساختمانی شده است اشاره و افزود: نباید گرفتن جریمه برای انجام تخلفات ساختمانی در شهر به رویه تبدیل شود، چرا که در این صورت صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری کارایی خود را از دست می دهد.
در ادامه جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به مواردی مانند ساخت و ساز صورت پذیرفته برخلاف نقشه اصلی ارائه شده به شهرداری به هنگام صدور پروانه که گاهاً با همکاری مهندسان ناظر و مجری ذی صلاح منجر به انجام تخلفات ساختمانی می شود، تجاوز به پیاده رو در بعضی از مناطق شهر توسط مالکان برای احداث ساختمان، ضرورت نظارت شهرداری در ساخت و سازها علاوه بر کمیت در کیفیت واحدهای احداثی ، اقدامات شهرداری برای پیشگیری از تخلفات تا این موضوع منجر به رویه نشود به بحث و گفتگو پرداختند.

همچنین اعضای شورا از شهردار اجرای پروژه انتقال صنوف مزاحم، بحث اراضی پادگان، بازگشایی خیابان های معلم و عدل، رفع مشکلات اعضای شرکت تعاونی شاهد، اجرای تفکیک زباله از مبدا، اجرای طرح توسط شهرداری در املاک تملک شده در خیابان های حکیم نزاری وکاظمیه، عمل به وعده داده شده برای انتقال قبرستان به مکان جدید، ساماندهی اراضی پشت پلیس راه در منطقه عمار، و ... را خواستار شدند.

مرتضی یزدانشناس خزانه دار شورا هم با ارائه گزارش عملکرد مالی شهرداری در سه ماهه ابتدای سال با بیان این که بودجه شهرداری امسال یک میلیارد و880 میلیون تومان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: در سه ماه ابتدای سال وصولی های شهرداری336 میلیارد و985 میلیون و9هزار و76ریال و عملکرد آن هم288 میلیاد و 438 میلیون و 494 هزار و169 ریال بوده است و حدود 30 میلیارد تومان هم از بودجه سال گذشته شهرداری به امسال منتقل شد که باید در پروژه های عمرانی هزینه شود.

شهردار بیرجند هم با اعلام این که 11 پروژه عمرانی شاخص با حداقل اعتبار هر پروژه یک میلیارد تومان تا پایان سال اجرایی می شود، خبر داد.

وی یکی از دلایل انجام تخلف در ساخت و سازهای ساختمانی را گرانی قیمت زمین اعلام کرد وگفت: با گذشت 10 تا 12 سال راه و شهرسازی برای اصلاح طرح تفضیلی شهر اقدامی انجام نداده است که این موضو ع مشکلات بسیاری را در شهر به وجود آورده است که بعید می دانم تاپایان سال اصلاح آن عملی شود .

به گفته مهندس جاوید براساس قوانین موجود شهرداری برای نظارت بر کیفیت ساخت وسازهای ساختمانی وظیفه ای ندارد مگر این که توسط مهندس ناظر و مجری ذی صلاح گزارشی به شهرداری در این باره ارائه شود. در کمیسیون ماده 100 هم شهرداری تنها پرونده ها را ارائه می کند و نقشی در آرای صادره ندارد و خیلی از آرای کمیسیون نظر شهرداری را تأمین نمی کند.

وی با بیان این که شهرداری 100 درصد از تخریب ساخت و سازهای که منجر به تخلف شده دفاع می کند، خاطر نشان کرد قبل از این دوره اداره اجرائیات در شهرداری وجود نداشت و تنها چند نیرو در مناطق مختلف شهرداری در این زمینه نظارت می کردند اما با تشکیل اداره اجرائیات شهرداری 32 نفر نیرو این وظیفه را برعهده دارند و تاکنو ن هیچ توصیه ای برای چشم پوشی از برخورد با تخلفات ساختمانی نداشته ام و برای احداث پارکینک هم هیچ مسامحه ای نمی کنیم.

شهردار با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور معاون دادگستری بیرجند برای انتقال صنوف مزاحم به مکان مد نظر خاطر نشان کرد کسانی که برای صدور پروانه تشکیل پرونده داده اند ، می توانند برای ساخت و ساز خود اقدام کنند. و برای اقدام در زمین اراضی پادگان هم منتظر جواب استعلام از راه و شهرسازی استان هستیم و برای تفکیک زباله از مبدا توسط بخش خصوصی هم اقداماتی درحال انجام است.

عسکری سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان هم با حضور در جلسه شورا با قبول احتمال اشتباه در ارزش گذاری کارشناسان امور مالیاتی برای املاک بیرجند که سبب نارضایتی مردم در سال 95 شد از اقدام برای حل مشکلات به وجود آمده برای صاحبان املاک در این باره خبرداد وگفت: سال 97 حدود 24میلیارد تومان،98 حدود 26 میلیارد تومان و تا پایان مرداد امسال 8 میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری بیرجند واریز شد.