رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در سفر اخیر به تهران و دیدار با معاون عمرانی وزیر کشور قول مساعد برای تامین اعتبار ساخت سه تقاطع غیر هم‌سطح با اولویت مهرشهر در بیرجند موافقت شد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ دکتر رضا حسنی صفت روز گذشته در نشست خبری با تاکید بر لزوم توجه مجلس به شهرهای بزرگ اما محروم همچون بیرجند گفت: برای شهرهای بالای 200 هزار نفر مجلس تجهیزات در نظر نگرفته اما یک دستگاه خودروی آتش نشانی سال گذشته شهرداری بیرجند با همکاری استانداری توانست از مرکز جذب کند.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند  اظهار داشت :پیگیری اعطای سهم 10 درصدی شهرداری از الحاق 260 هکتار زمین در مهرشهر و 450 هکتار زعفرانیه هم از سازمان ملی مسکن انجام شده لذا امیدواریم با سفر مدیرعامل این سازمان به استان بتوانیم سهم شهرداری را احقاق حق کنیم.

وی گفت : 235 مصوبه از سال گذشته تاکنون توسط شورای شهر بیرجند به هیات تطبیق رفته که 10 مصوبه مورد تایید قرار نگرفته است.

حسن صفت افزود :تعامل بین اعضای شورای ششم شهر بیرجند وجود دارد و مصوبات با اکثریت آرا به تصویب می رسد.

وی یادآور شد :شوراها در تصمیم گیری مستقل هستند و نهادهایی همچون استانداری حق دخالت در کار شورای شهر را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت :شورای شهر تلاش دارد از طریق تقویت دیدارهای مردمی در مساجد نظرات جمعی را برای حل مشکلات شهر دریافت کند.

وی با تاکید بر لزوم تعریض خیابان ارتش هم افزود :این امر در راستای کنترل ترافیک شرقی_ غربی شهر لازم است در حالی که برخی مسوولان ترافیک را باور نکردند.

حسنی صفت گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند هم در حال بازنگری بوده که اگر مصوب مجلس شود، اجرایی شدن آن 15 سال طول می کشد.

وی افزود: اصلاح و تعریض معابر، ایجاد معابر جدید و اجرای بی. آر. تی از دانشگاه بیرجند تا میدان شهدای عبادی و مهرشهر مهمترین بخش های این طرح جامع است.

رئیس شورای شهر بیرجند گفت :برای اجرای این طرح ابتدا باید مسیر ها مشخص و بازگشایی شود تا بتوان بر اساس طرح جامع ترافیک پروژه ها را اجرا کرد.

وی تملک اراضی ارتش را یکی از راهکاری های کنترل ترافیک  عنوان کرد و گفت: ارتش هم نظر موافق با این موضوع دارد مشروط بر در نظر گرفتن زمین معوض که نهایتا این موضوع مورد تایید راه و شهرسازی واقع نشده است.

حسنی صفت با تاکید بر اینکه بازگشایی خیابان عدل و معلم منجر به افزایش ترافیک شهر می شود ادامه داد : شورا مقابل این درخواست ها موضع گیری کرده لذا اختلافاتی در این بین وجود دارد.

وی گفت: در حاشیه خیابان ارتش به میزان 10 متر فضای سبز ایجاد خواهد شد که البته ممتد نیست بلکه مقطعی خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در خصوص انتقال راهنمایی و رانندگی از ابوذر هم اظهار داشت :طبق مصوبه شورای شهر قرار شد مکانی مورد تایید راهور با زیربنای 100 متر مربع احداث و به آنجا منتقل شود که هنوز شهرداری در  زمینه اقدامی انجام نداده است.

وی همچنین یادآور شد: 560 پرونده از سنوات گذشته تا سال 1400 در کمیسیون ماده 100 دارای رای وجود دارد که بدون پیگیری مانده و 65 میلیارد تومان ارزش ریالی این پرونده ها است.

حسنی صفت در خصوص مسئله قطع درختان هم گفت: حداقل  پنج هزار و 400 درخت در شهر قطع شده که سند داشته و شهرداری شکایت کرده اما  به خاطر اختلاف دستگاه های اجرایی بلاتکلیف مانده است و تلاش دارند با یک چاه آبی که شهرداری 2.7 دهم لیتر بر ثانیه از آن سهم داشته و اکنون دبی آن بر  2لیتر بر ثانیه  رسیده با مبلغ 11 میلیارد تومان تهاتر کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه هلال و لزوم تامین پارکینگ هم گفت‌: این پروژه 11 میلیارد تومان به شهرداری بدهی داشته که با شهردار فعلی  توافق کردند سه میلیارد تومان نقد و مابقی به صورت اقساط ماهانه یک میلیارد تومان پرداخت شود و اکنون یک شرکت برنده مناقصه شده تا پارکینگ احداث کند که هنوز تعیین تکلیف نهایی نشده است.

رئیس شورای شهر بیرجند اظهار داشت : سال گذشته 1.5 میلیارد تومان برای اقدامات فرهنگی در شهر از سوی شورا تصویب شده که نسبت به سنوات گذشته رشد خوبی داشته است.

وی در خصوص راه اندازی شرکت هواپیمایی با مشارکت شهرداری هم گفت: طبق طرح اولیه سهم شهرداری 14 درصد مشخص شد که مورد موافقت شورای شهر نبود لذا توافق کردیم که 51 درصد سهم شهرداری باشد و 49 درصد سهم شریک که مدعی پرداخت سهم نقدی زیادی توسط شهرداری بودند و مورد موافقت واقع نشد.