به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، طرح بازآفرینی بافت تاریخی شهر بیرجند با تکیه بر ظرفیت های گردشگری در جلسه شورای شهر ارائه شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر لزوم توجه به امر بازآفرینی بافت تاریخی اظهار داشت: بازسازی بافت فرسوده نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاههای اجرایی می باشد.

دکتر رضا حسنی صفت با اشاره به اینکه امروزه بافت‌های تاریخی در حال تخریب و فرسودگی می باشد یادآور شد: بر این مبنا مدیریت شهری جهت جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در این بافت‌ها روش‌های مختلفی را برای ساماندهی این‌گونه مناطق در پیش گرفته که رویکرد بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد در این زمینه مطرح است.

وی با اشاره به ارتقاء قابليت زيست پذيري و كيفيت زندگي شهري در محدوده هاي هدف بافت فرسوده خاطر نشان کرد: هدف اصلی در بحث بازآفرینی شهر بیرجند، اقدامات جامع و يكپارچه براي هدايت روند رشد و توسعه شهري پايدار به منظور احياي هويت شهرها و محله ها، ارتقاي كيفيت زندگي شهري و قابليت زيست پذيري بیشتر می باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند از دیگر دلایل توجه به بافت فرسوده شهری را مشکل شهروندان ساکن در این بافت عنوان کرد و ادامه داد: شهروندان ساکن در این بافت برای دریافت خدمات شهری دچار مشکل و تنگنا هستند، زیرا اجرای طرح‌های زیرساختی موردنیاز در این مناطق توسط دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان و شهرداری‌ها با محدودیت‌ها و موانع زیادی روبه‌رو است.

دکتر حسنی صفت ضمن اعلام حمایت از طرح های بازآفرینی در شورای ششم تصریح کرد: همت همه دستگاه‌های خدمات رسان در زمینه برای حمایت مدیریت شهری مورد نیاز می باشد.

مدیرعامل شرکت نوسازان منطقه جنوب شرق تهران در این جلسه توجه به بافت تاریخی شهر بیرجند را در توسعه شهری موثر دانست و گفت: تبدیل بافت فرسوده به بافت نوساز، کمک به ایجاد درآمد پایدار و توسعه این بخش مهم شهر بیرجند که سرمایه بزرگی در بحث توسعه شهری است می باشد.

محمدحسین اژدری با اشاره به پیگیری بحث نوسازی بافت فرسوده شهرها توسط این شرکت یادآور شد: در بحث اجری طرح هوشمندسازی گونه های مختلف بافت های فرسوده، شهر بیرجند به عنوان پایلوت انتخاب شده که امیدواریم بتوانیم این طرح را در بیرجند پیاده سازی نماییم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت نوسازان منطقه جنوب شرق تهران در این جلسه با اشاره به اینکه بخش اعظم ظرفیت های استان احیا نشده، ظرفیت های گردشگری استان را شامل ظرفیت های فرهنگی و قومی، بومگردی و روستایی، تاریخی، طبیعت گردی، سلامت و صنایع کشاورزی عنوان کرد.

نخعی ادامه داد: از آنجا که خراسان جنوبی مرکز لجستیک گردشگری شرق کشور می باشد می بایست مشکلات پیش رو را برای مداخله در بافت تاریخی این منطقه کاهش دهیم.

وی با اشاره به مساله اقامت به عنوان مهمترین ضرورت گردشگران و همچنین علاقه آنها به اقامت در ابنیه تاریخی  افزود: چالش های اساسی در بحث بازآفرینی بافت فرسوده تاریخی شامل پیچیدگی های اقدامات بافت های تاریخی، تامین مالی و تامین املاک می باشند که می بایست با ایجاد مشارکت فعال و بکارگیری فناوری های پیشرفته صنعت چهارم (واقعیت دیجیتال) و ... مشکلات را کاهش داد.

در پایان این جلسه نیز اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به بیان نقطه نظرات خود و طرح ابهامات موجود پرداختند.