مرکز بیرجند شناسی به نام دکتر محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران روز چهارشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.

مرکز بیرجند شناسی در مجاورت ارگ بهارستان و در بافت تاریخی شهر بیرجند قرار دارد و با تلاش شهرداری و شورای شهر بیرجند به بهره‌برداری رسید.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند در این آیین که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برگزار شد گفت: با توجه به شمول جهانی پروفسور گنجی و با بررسی پیشنهادهای مختلف در شورای شهر، مرکز بیرجند شناسی با این عنوان به نتیجه رسید.

دکتر ابراهیم تقی زاده افزود: پدران علم و مفاخر خراسان جنوبی معرف این استان هستند اما باید بیشتر در حوزه‌های مختلف به جایگاه آنها پرداخته شود.

وی گفت: اساسنامه‌ای تدوین خواهد شد و به شورای اسلامی خواهد آمد که مرکب از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خواهد بود که آنچه می‌خواهد در این مرکز انجام شود نظام‌مند و معرف مفاخر و مشاهیر استان و شهرستان باشد.

تقی زاده تصریح کرد: در ارتباط با معرفی استان در حوزه‌های مختلف اعتباراتی در کمیسیون بودجه شورای شهر در نظر گرفته می‌شود تا از شخصیت‌ها و افرادی که کار علمی و تحقیقی انجام می‌دهند حمایت شود.

وی یادآور شد: کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جلسات مختلف مشاهیر و مفاخر استان را شناسایی و معرفی کردند که امیدواریم با جمع‌بندی که به وجود می‌آید به جهت ساخت تندیس آنها اقدام شود.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: این مرکز در بخش‌های مختلف موسیقی، خطاطی، عکاسی و نقاشی آماده به‌کار است و امید می‌رود با اقدامات پیش رو در حوزه‌های مختلف دیگر هم فعال شود. استاندار خراسان جنوبی نیز در آیین افتتاح مرکز بیرجند شناسی پروفسور گنجی پدر علم جغرافیا اظهار داشت: می‌توان با تلاش بیشتر خراسان جنوبی را معرفی کرد چون این استان از همه نظر ثروتمند است.

مهندس ملانوری افزود: این استان با فرهنگ غنی و علم فراوان دارای استعدادهای زیادی است و استانی محروم نیست بلکه نیازمند معرفی است.

وی اظهار داشت: وجود مفاخر و نخبگان سرشناس از مهمترین ظرفیت‌های استان است که باید به نسل جوان معرفی شوند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که بتوانیم بین نسل امروز ‌و ‌جامعه نخبگان پیوند واحد ایجاد کنیم که بین علم و عمل پیوند قوی به وجود آید زیرا علم بدون نیروهای فنی و اجرایی در کتابخانه‌ها خواهد ماند و نیروهایی که در حوزه اجرا هستند اگر در حوزه تخصص نباشند به بیراهه خواهند رفت.

ملانوری اظهار داشت: نمی‌شود استانی از لحاظ مفاخر و دانشگاه‌ها، ذخایر طبیعی و خدادادی سرشار باشد و در تولید محصولات کشاورزی صاحب نام ‌و ‌به لحاظ تاریخی ارزشمند اما بگوییم در محرومیت به سر می‌برد.

وی گفت: لازم است بین اندوخته‌های علمی و زیرساخت‌های توسعه استان یک ارتباط قوی به وجود آید و نخبگان، رسانه‌ها، هنرمندان و همه باید در خدمت توسعه و توسعه پایدار قرار بگیرند تا نسل آینده ما امیدوار کار را در دست بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: معرفی نیاز واقعی استان است چون استان ما مهد پرورش علما، نخبگان، اندیشمندان و مشاهیر بزرگی است که در طول تاریخ حیات استان منشأ حرکت‌‎های بزرگ علمی و توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف بودند.

وی یادآور شد: لازم است مرکزی ایجاد شود تا این مفاخر را بیشتر معرفی کند و نقطه وصل علم و عمل باشد که مرکز بیرجند شناسی پروفسور گنجی می‌تواند این مهم را ایجاد کند.

ملانوری بیان کرد: خراسان جنوبی پدران علم زیادی دارد و باید از این ظرفیت و پیشینه و استعدادهای موجود در جهت توسعه استفاده کرد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در زمینه نیروی انسانی افرادی را پرورش داده که اهل تفکر و نظر هستند و اگر قرار است توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید این همراهی اتفاق بیفتد به خصوص نسل جوان که نیازمند این همراهی هستند.

ملانوری گفت: اگر قرار باشد نسل جوان در دانشگاه‌ها دانش آموخته شوند و کشور را مدیریت کنند قطعا به لحاظ فکری و اجرایی به الگوهای خوبی نیاز دارند پس این ذخایر غنی باید معرفی شوند.

وی افزود: تلفیق علم و عمل موتور محرکه توسعه است و لزوم گرایش نسل جوان به عنوان آینده سازان کشور به این سو اجتناب ناپذیر است.

لازم به ذکر است عملیات بهسازی این ساختمان با تلاش شهرداری بیرجنداز اوایل سال 97 آغاز گردید و امروز با عنوان «مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند» افتتاح شد.

بخشی از آن برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف به نگارخانه اختصاص یافته و بخشی نیز برای برگزاری کلاس‌های هنری متناسب با فرهنگ و هنر منطقه در نظر گرفته شده است.مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند با قابلیت ثبت ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی مربوط به شهر در یک کالبد ایجاد شده و اختصاص یکی از اتاق‌های این مرکز به آثار مفاخر شهر بیرجند نیز در برنامه کاری است.

اطلس تقسیمات فضایی شهر بیرجند نیز با حضور استاندار، رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ، شهردار و تعدادی دیگر از مسئولان دستگاه های اجرایی استان و بیرجند در مرکز بیرجند شناسی و نگارخانه شهر رونمایی شد.

شهردار بیرجند با اشاره به این که تهیه اطلس تقسیمات فضایی شهر بیرجند که به توصیه سازمان شهرداری های و دهیاری ها از سال 97 توسط تعدادی از مهندسان و تحصیل کرده های بومی این شهر شروع شده است،گفت: براساس گزارش سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تا کنون در کمتر از 10 شهر کشور این کار انجام شده است که در قالب آن فضای شهر به چند دو منطقه و 56 محله تقسیم و با نام های قدیمی این محلات نامگذاری شده اند تا یاد آور خاطرات گذشته محلات قدیمی این شهر باشند.

به گفته مهندس جاوید بعد از تایید سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت کشور ، توسط وزیر کشور ابرای اجرابلاغ شده است. اطلس فضایی شهر بیرجنددر قالب کتابی منتشر و برای همه دستگاه های خدمات رسانی استان ارسال شده است تا براساس آن دستگاه های اجرایی استان بتوانند با رصد کمبود ها در هر حوزه ای به خوبی به مردم مرکز استان در مناطق و محلات مختلف شهر بیرجند خدمات ارایه کنند.

همچنین در این آیین از اطلس جغرافیایی بیرجند با تلاش شهرداری بیرجند و کتاب شوکت شرق به نوشته محمد امین ناصح رونمایی شد.