بررسی چگونگی اجرای طرح پارک بان، خالی بودن پارکینگ های طبقاتی شهر، مخالفت بازاریان با اجرای طرح ترافیکی شهرداری در خیابان جمهوری و صدور مجوز فعالیت برای ماشین های حمل نخاله توسط شهرداری از جمله مهم ترین مواردی بود که در جلسه شورای شهر بیرجند مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر بیرجند به دنبال اعتراض تعدادی از کسبه بازار بیرجند به اجرای طرح پارک بان توسط شهرداری، رئیس اتاق اصناف با حضور در جلسه شورا با تشکر از پی گیری های اعضای شورا و شهرداری برای پی گیری مشکلات اصناف و اعتراض تعدادی از اصناف را ناشی از نبود اطلاع رسانی مطلوب برای اجرای این طرح و برداشت شخصی اصناف اعلام کرد و گفت: در اجرای این طرح مبالغ خارج از عرف از اصناف برای پارک در حاشیه خیابان ها گرفته می شود که علت آن را پارک بانان مصوبه شورا در این باره اعلام می کنند.

گنجی فرد دبیر انجمن اسلامی اصناف بازار بیرجند هم به مشکلات موجود در اجرای این طرح اشاره و گفت: بعضی از بازاریان مدعی هستند که هدف از اجرای این طرح از رونق انداختن بازار است و اگر تعرفه مصوب شورا در این باره اجرایی شود خیلی از مشکلات موجود بر طرف خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی بیرجند با قرائت مبالغ مصوب شده در دفترچه بهای خدمات شهرداری در این باره در سال 99 در خصوص پارکینگ ها توسط شورا گفت: براساس قوانین موجود استفاده از پارک در حاشیه خیابان در نیم ساعت اول رایگان است اما اگر توقف 31 دقیقه شود باید نرخ مورد نظر پرداخت شود.

وی گفت: شهرداری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری باید نظارت کافی بر اجرای کار پیمانکار طرح پارک بان داشته باشد و اگر تعرفه مصوب شورا رعایت نگردد باید با مجری این طرح در صورت وجود اسناد کافی برخورد لازم شود.

به گفته دکتر ابراهیم تقی زاده اجرا نشدن طرح ترافیکی خیابان جمهوری به دلیل مخالفت تعدادی از بازاریان ضرر جبران ناپذیری برای شهر بیرجند به دنبال داشت، و مخالفت بازاریان با اجرای این طرح سبب شد که شهرداری طرح بازسازی بازار بیرجند را متوقف کند.

وی با بیان اینکه، در این طرح همه موارد مورد نیاز مردم مانند فضای سبز ، پارکینگ و ... پیش بینی شده بود، لذا اتاق اصناف باید با مدیریت این موضوع که در آن زمان 6 میلیارد تومان و در شرایط فعلی 12 میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد، اقدام لازم را انجام دهد.

دیگر اعضای شورا هم به قانون پذیر نبودن بعضی از مردم در این باره، وجود نواقصی در اجرای این طرح، تصویب مبالغ اندک در مقایسه با دیگر نقاط کشور و تاکید بر اطلاع رسانی در این زمینه با همکاری اتاق اصناف بیرجند اشاره کردند.

مهندس جاوید، شهردار بیرجند هم با تاکید بر این که نگاه انتفاعی به پارکینگ های طبقاتی و حاشیه ای نداریم، گفت: حاشیه خیابان جای پارک نیست و مختص تردد و توقف موقت وسایل نقلیه شهروندان است واصناف حق ندارند بر پارک حاشیه خیابان در مقابل واحدهای تجاری خود اصرار کنند .

وی تاکید کرد اگر کسبه بازار همکاری می کردند با اجرای طرح ترافیکی خیابان جمهوری علاوه بر زیبا سازی این خیابان در قالب سه فاز از مکان هایی که برای پارکینگ در نظر گرفته شده بود، بازاریان می توانستند به خوبی استفاده کنند. حاشیه خیابان های جمهوری، طالقانی ، حکیم نزاری و منتظری توسط کسبه وکارمندان بانک ها اشغال شده و برای شهروندان جای پارکی باقی نمی ماند.

وی اظهار داشت، پارکینگ طبقاتی حکیم نزاری دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد و اگر تخلفی در اجرای طرح پارک بان وجود دارد تعزیرات و سازمان حمل و نقل بار و مسافر باید به آن رسیدگی کنند.

غلامپور، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری هم از اجرای این طرح از اول مرداد ماه در خیابان های حکیم نزاری، جمهوری و منتظری خبر داد و گفت: در خیابان های معلم و مدرس به دلیل نبود پارکینگ طبقاتی ، این طرح اجرا نمی شود.

وی گفت، بیشتر اعتراضات مطرح شده از جانب کسبه بازار است که ماشین های خود را به جای پارک در پارکینگ های طبقاتی که خالی است در حاشیه خیابان پارک می کنند در صورتی که برای پارک خودروهای کسبه در پارکینگ های طبقاتی فقط ماهی 55 هزار تومان در نظر گرفته شده است، و با این وجود کسبه از پارک حودروهای خود در پارکینک طبقاتی جلوگیری می کنند و اجرای طرح پارک بان هیچ مغایرتی با قوانین موجود ندارد، و ضمناً تاکنون هیج اعتراضی از طرف همشهریان به ما اعلام نشده است.

علیزاده رئیس اتاق اصناف استان در ادامه مطالبی در باره صدور مجوز فعالیت برای ماشین های حمل نخاله ساختمانی و مشکلات به وجودآمده برای آنها اشاره کرد و غلامپور رئیس سازمان حمل ونقل و بار مسافر شهرداری در این خصوص گفت: کمپرسی ها و همه وسایل نقلیه سنگینی که در گذشته مجوز خود را از اتحادیه مربوط دریافت می کرده اند، از اول مهر ماه این خودرو ها برای تردد در منطقه زرد و سبز باید مجوز لازم را از شهرداری و در پایانه ابوذر با پرداخت یکصد هزار تومان دریافت کنند و برای تردد در منطقه قرمز باید از پلیس مجوز لازم را دریافت کنند و چون سازمان سیما ،منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند هم از این خودرو ها برای حمل نخاله ساختمانی مبلغی می گیرد در این خصوص دوگانگی پیش آمده است.

شهردار بیرجند با بیان این که برای کاهش مشکلات موجود صدور مجوز برای این خودروها باید به فرایند قبلی آن برگشت کند، گفت: پسماند به ماشین هایی که نخاله های ساختمانی را جابه جا می کنند برای یک سال مجوز فعالیت و کدشناسایی می دهد.