درخواست افزایش تعرفه آب و اظهارات شهردار درباره واگذاری اراضی صنوف آلاینده و آسفالت معابر شمال شهر از مهم ترین موضوعات مورد بحث در جلسه شورای شهر بیرجند بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند «امامی» رئیس شرکت آبفای استان با حضور در جلسه شورا از اعضای شورا خواست تا با افزایش تعرفه آب شرب موافقت کنند تا در نقاط مختلف شهر بیرجند به مردم خدمات مناسب تری ارائه شود .
دکتر«طاهری» رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورا با ارائه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر صلاحیت نداشتن شورا در افزایش تعرفه آب شرب در سال 98 به تورم موجود در جامعه اشاره و با افزایش تعرفه آب مخالفت کرد اما دیگر اعضای شورا قبل از تصمیم گیری درباره افزایش تعرفه آب خواستار امضای تفاهم نامه ای بین شهرداری و شرکت آبفای خراسان جنوبی یا شرکت آب منطقه ای استان برای انجام کارهای مشترک مانند اختصاص رایگان پساب تصفیه خانه بیرجند برای آبیاری فضای سبز شدند که در نهایت بعد از بیان نظریات اعضای شورا مقرر شد بعد از انعقاد تفاهم نامه مد نظر، شورا برای افزایش تعرفه آب شرب در بیرجند تصمیم گیری کند.
در ادامه جلسه شورا دکتر «تقی زاده» رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با اعلام این که بر اساس قانون منع مداخله کارگزاران مزایده قبلی واگذاری زمین به صنوف آلاینده به دلیل این که احساس شد، صوری است، باطل شد، گفت: با انجام این کار شرایط برای برگزاری مجدد مزایده مربوط به زمین صنوف آلاینده فراهم شد و شهرداری بعد از ابطال مزایده قبلی با افراد مد نظر برای گرفتن پول مکاتبه کرد که اقدامی در این خصوص انجام نشد و درصورتی که این افراد برای گرفتن پول خود اقدام نکنند شهرداری بیاد مبالغ مورد نظر رابه صندوق دادگستری بدهد تا در آینده برای این افراد حقی ایجاد نشود.
«هلال بیرجندی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گزارشی در خصوص تجمع کسبه صنوف آلاینده شنبه هفته قبل در مقابل شهرداری بیان کرد و گفت: روسای اتحادیه های صنوف آلاینده از اعضای خود خواسته بودند که ساعت 7 و30 دقیقه صبح در مقابل درب شهرداری بیرجند تجمع کنند. با حضور در بین تجمع کنندگان از آنها خواستیم که نمایندگان آنها برای بررسی این موضوع به محل شورا بیایند اما احساس کردیم که تنها چیزی که اهمیت ندارد حل مشکلات موجود بود.
«جاوید» شهردار بیرجند هم گزارشی از برگزاری جلسه با نمایندگان اصناف درباره زمین صنوف آلاینده به دنبال تجمع هفته گذشته آن ها مقابل شهرداری وپیشنهاد های آنها ارائه کرد و گفت: در مجموع قرار است بیش از دو هزار واحد صنفی به زمین های مد نظر منتقل شود که زمین هزار و 800 واحد آن باید توسط راه و شهر سازی واگذار شود و زمین 352واحد باید توسط شهرداری تامین شود و زمین 80 واحد هم بین شهرداری و راه و شهرسازی مشترک است، با وجود این طوری وانمود می شود که همه مشکلات توسط شهرداری ایجاد شده است. وی به تعداد درخواست ها از ساکنان شمال شهر مبنی بر آسفالت معابر این منطقه اشاره کرد و افزود: که مشکل اصلی در این خصوص مربوط به اجرا نشدن شبکه فاضلاب معابر است و در صورتی که این اقدام توسط آبفا انجام شود، تا پایان سال همه معابر این منطقه آسفالت خواهد شد.