رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: با توجه به آغاز عملیات آماده سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری بیرجند اجرای این پروژه بزرگ نیازمند کار کارشناسی است تا با وضعیت مهرشهر مواجه نشویم.

ابراهیم تقی زاده روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه هنوز مسیر مشخصی از اجرای این پروژه در بحث تراکم، تامین آب، فضای سبز و مسیل‌ها در دست نیست افزود: تجمیع بیش از ۷۰ هزار نفر در یک نقطه نیازمند کار تخصصی و کارشناسی بیشتر است.
وی گفت: با توجه به بارش‌های رگباری امسال و احتمال تداوم آن در سال‌های آینده تمهیدات لازم باید در این زمینه اندیشیده شود و از طرفی تامین فضای سبز و محیط‌های آموزشی و بهداشتی از مهمترین نکاتی است که باید در جانمایی به صورت ویژه دیده شود.
رئیس شورای شهر بیرجند تصریح کرد: تامین آب مورد نیاز فضای سبز یکی دیگر از دغدغه‌ها است که اگر تامین نشود مشکلات زیادی را در این منطقه به وجود خواهد آورد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: این شرکت با توجه به قوانین موجود، هیچ‌گونه وظیفه‌ای در مورد تامین آب مورد نیاز فضای سبز ندارد و از آنجا که تامین آب زعفرانیه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت شهرداری باید تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشد.
حسین امامی افزود: با توجه به طرح پساب فاضلاب و مهار روان آب باید در نظر باشد که اگر کار کارشناسی برای انتقال آب به رود کبوترخان نشود تمام تاسیسات پایین دستی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: خیابان‌های غفاری، معلم و عدل هم تحت تاثیر این روان آب‌ها قرار دارند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به منازلی که در یک متری رودخانه‌ها بنا شده‌اند، تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در صورت اجرای این طرح باید به گونه‌ای تقویت شود که در آینده برای شهروندان مشکلی ایجاد نکند.
استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز گفت: مسئولان، زمین لرزه و گسل را جدی بگیرند زیرا هیچ سازه‌ای را نمی توان در مسیر گسل ساخت.
محمدمهدی خطیب با بیان اینکه تصمیمات امروز مسئولان سال‌ها بعد نمود پیدا می‌کند تاکید کرد: در ارتباط با زعفرانیه، مسیر و حریم گسل‌ها با دقیق‌ترین مطالعات پیدا شده که امیدواریم هرگونه تغییر ساختاری در این منطقه بر اساس همین مطالعات باشد.
وی یادآور شد: سال ۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد شهردار وقت، تاب آوری شهر بیرجند در ارتباط با زمین لرزه مورد مطالعه کارشناسان قرار گرفت و مطالعات انجام شده به معاون عمرانی استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی ابلاغ شد.
خطیب گفت: اما به این ابلاغیه در برخی نقاط عمل نشد به طوری که پروژه بزرگی همچون فرهنگسرا روی یکی از گسل‌های فعال ساخته شد که اگر اتفاقی بیفتد هیچ مسئولی نخواهد توانست کاری انجام دهد.
وی تصریح کرد: زلزله برای امسال و سال بعد نیست؛ در طبس پس از یک هزار و ۱۰۰ سال و در بم پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال زلزله شد و آن خسارت‌های سنگین را به دنبال داشت که برای ما قابل تأمل است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اجرای طرح ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه هیچ‌گونه نگاه اقتصادی به این طرح نیست و زعفرانیه پس از آماده سازی به تعاونی‌ها تحویل خواهد شد.
مهدی جعفری ادامه داد: ۴۵۰ هکتار از اراضی موسوم به پادگان بیرجند سال ۱۳۸۵ خریداری شد و در کمیته‌های فنی و ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی استان به تصویب می‌رسد که بر اساس این طرح جمعیت پذیری اولیه این طرح ۱۲۰ هزار نفر بود.
وی گفت: سال ۹۷ تمهیدات لازم برای بازنگری این طرح بررسی شد و جمعیت پذیری از ۱۲۰ هزار نفر به ۴۲ هزار نفر کاهش یافت که جمع مسکونی با تراکم پنج طبقه ۳۱۸ هزار متر مربع، سه طبقه ۳۹ هزار متر مربع، چهار طبقه ۳۸ هزار متر مربع، تراکم زیاد ۱۳۶ هزار متر مربع است که ۱۹.۲ درصد از کل مجموعه را در بر می‌گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این طرح بیش از یک میلیون متر مربع برای فضای سبز، ۱۰۰ هزار متر مربع تجاری، ۵۰ هزار متر مربع ورزشی، ۴۱ هزار متر مربع درمانی، ۴۷ هزار متر مربع مذهبی و ۱۸۰ هزار متر مربع فرهنگی جانمایی شده است.
وی ادامه داد: در این طرح آماده سازی آب، برق، گاز و آسفالت بر عهده راه و شهرسازی است و راه و شهرسازی ۷۹۹ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان برای آماده سازی سرمایه گذاری خواهد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در این پروژه ۱۱۶ میلیارد تومان براساس سال ۹۴ متعهد شده است گفت: در حال حاضر پروژه آماده سازی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در ۶ منطقه اجرا می‌شود.
وی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای مهار روان آب‌ها اندیشیده شده و با طرح تصفیه پساب برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز تا حدودی مشکل حل خواهد شد.
جعفری گفت: آمار جمعیتی بیرجند دقیق نیست زیرا بیشتر حاشیه نشین ها هنگام سرشماری به روستاها می‌روند و باید فقط در پنج سال گذشته ۱۶ هزار واحد اضافه شده در مساکن مهر را به آن اضافه کرد.
وی افزود: حداقل آماده سازی زعفرانیه سه سال طول می‌کشد و ما در این طرح پیش بینی ۱۰ سال آینده را کرده‌ایم.
شهردار بیرجند هم در ارتباط با پروژه زعفرانیه گفت: به عنوان شهردار بیرجند برای صدور پروانه‌های ساختمانی در این منطقه قانع نشدم و باید جلسات دیگری با حضور راه و شهرسازی برگزار شود.
محمدعلی جاوید افزود: راه و شهرسازی باید برای تامین زمین مناسب برای شهروندان اقدام کند تا شهری ایمن را برای آیندگان بسازیم.
وی گفت: طرح‌هایی که برای رفاه عموم شهروندان ایجاد می‌شود نباید هیچ‌گونه ابهامی داشته باشد و درست است که این طرح در کارگروه‌های تخصصی به تصویب رسیده است اما آیا لازم نیست همه چیز روشن باشد تا فردا با مشکلی مواجه نباشیم.
شهردار بیرجند اظهار داشت: گسل، روان آب، جمعیت پذیری، تامین آب، ترافیک و مسائلی از این دست باید به صورت شفاف بیان شود تا قانع کننده باشد.
در پایان مقرر گردید موضوعات مربوط به پروژه ۴۵۰ هکتاری شهر بیرجند در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گیرد.