در جلسه شورای شهر بیرجند با حضور اعضای شورا ، شهردار و اصحاب رسانه ایجاد باغ ملی در اراضی پادگان تصویب شد.

جلسه شورا با تلاوت قرآن کریم و خیرمقدم رئیس شورا با حضور اعضای شورا ، شهردار و اصحاب رسانه تشکیل شد.

روز گذشته طرح میدان اجتماعات و باغ ملی شهر بیرجند در محدوده اراضی موسوم به پادگان و با مساحت مورد مطالعه 10.68 هکتار مورد بررسی و تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت. مقرر شد این فضا به یک پهنه تفرجگاهی با ایده باغ ایرانی و پهنه ای با میدان اجتماعات به مساحت 3.2 هکتار از شرق منتهی به بلوار صیاد شیرازی، از جنوب و غرب به ترتیب به خیابان ارتش و شهدا ایجاد شود.

همچنین برگزاری مراسم دینی، ملی، آیین های سنتی و بومی، ایجاد محلی برای نمایش فرهنگ و هنر شهری و ... هم از ایده پردازی برای میدان اجتماعات شهر است.

ایجاد شبکه معابر و پیاده راه ها به مساحت 12 هزار و 165 متر مربع، ایجاد فضای سبز به مساحت سه میلیون و 980 هزار و 340 متر مربع، پارکینگ به مساحت چهار هزار و 266 متر مربع از مشخصات داخلی این طرح است که مقرر شد گونه هایی شامل درختان مثمر و غیر مثمر شامل بادام، پسته، انار، توت و ... درختان زینتی و فصلی متناسب با اقلیم و شرایط منطقه در آن کاشته می شود.

شهردار بیرجند در این جلسه با اشاره به دغدغه شهروندان در مورد اراضی پادگان و این که طی سال های گذشته بخش زیادی از درختان با قدمت بالا در پادگان قطع یا خشک شده بود، این موضوع را به عنوان مطالبه شورا از شهرداری مطرح کرد که از طریق دستگاه های مختلف مانند پادگان 04 و اداره کل راه و شهرسازی موضوع به جدیت پیگیری شد.

جاوید افزود: بر اساس توافق به عمل آمده اداره کل راه و شهرسازی تصمیم به انجام اقدامات عمرانی در این اراضی دارد بنابراین مقرر شد برای جبران بخشی از درختان از بین رفته در بخشی از پادگان که جزو اراضی بلافصل و چسبیده به زمین های میدان ابوذر است باغ ملی طراحی و نسبت به غرس و نگهداری درختان آن اقدام شود.

البته این را هم اضافه کرد که این موضوع به دو بخش تقسیم می شود بخشی مربوط به پادگان 04 که خودشان نسبت به غرس و نگهداری درختان اقدام کنند و بخش دیگر مربوط به راه و شهرسازی که شهرداری نسبت به آبیاری آن به طور دائم العمر ورود کند.

یکی از اعضای شورا با طرح این سوال که مالکیت این ملک با چه کسی خواهد بود؟ و آیا امضاهای موجود در صورتجلسه ضمانت اجرایی دارد؟ به قطع دو هزار و 410 اصله درخت شمرده شده به جز آمار درختان شمارش نشده در این محدوه اشاره و اضافه کرد: پاسخ ضرر و زیانی که از این ناحیه متوجه سلامتی، روح و روان مردم و چهره شهر شده را چه کسی خواهد داد؟

حسنی صفت، همچنین خواستار توضیحاتی پیرامون وضعیت خیابان های مجاور مانند طالقانی به ارتش و شهدا به آیت ا... مدرس در این طرح شد.

طاهری، عضو دیگر شورای شهر هم در ادامه خواستار به تایید رسیدن طرح به سلسه مراتب و مقامات عالی اداره کل راه و شهرسازی و پادگان 04 شد تا در آینده از نظر حقوقی مشکلی مانع اجرای آن نشود.

موهبتی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با طرح این موضوع که میدان کنونی ابوذر مرکز ثقل حمل و نقل عمومی است، افزود: آیا در رابطه با طرح ترافیک آن پیش بینی خاصی انجام شده است؟

یزدانشناس، عضو دیگر شورای شهر، ایجاد باغ ملی و میدان اجتماعات را از بهترین طرح هایی دانست که نگاه و امید مردم را به شرایط اجتماعی افزایش می دهد و خواستار قرار نگرفتن طرح در چارچوب بروکراسی شد و افزود: هر چند مسائل حقوقی باید پیگیری شود اما این موضوع سبب نشود اجرای طرح به تعویق بیفتد چرا که منافع آن برای مردم است.

وی در ادامه خواستار توضیحاتی پیرامون تامین منابع آبی برای احداث و نگهداری باغ شد.

میری، از دیگر اعضای شورا با اشاره به این که بخشی از اراضی متعلق به پادگان و بخشی مربوط به اداره راه و شهرسازی است، گفت: آیا نسبت به تغییر کاربری در این زمینه اقدامی شده است؟

شهردار در پاسخ به سوالات مطرح شده با اشاره به این که هیچ ابهامی در صورتجلسه باقی نگذاشتیم، افزود: باید مسائل ترافیکی در این طرح در نظرگرفته شود و هر کاری که در این میدان نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد به مشاوران قدر واگذار شده است تا طرح به طور کارشناسی پیاده شود.

جاوید، با تاکید بر این که در صورت مصوب شدن اصلاحیه بودجه شهرداری وارد فاز اجرایی خواهیم شد، ادامه داد: مهلت برای طرح درختکاری و مکان جانمایی تا پایان دی ماه تعیین و مقرر شد از اول بهمن و اسفند کار درختکاری را آغاز کنیم.

وی با اشاره به این که هیچ خیابانی از شریان های اطراف کم نمی شود و شاید در برخی موارد خیابان هایی باز و آزاد شود، از احتمال طراحی زیرگذر برای میدان ابوذر و منع عبور خودرو در این محل خبر و ادامه داد: در طرح جامع، مسائل ترافیکی باید رعایت شود.

وی در مورد مالکیت طرح هم ادامه داد: چون بخشی از اجرای طرح به منظور تامین فضای سبز است بنابراین مالکیت آن به عنوان فضای عمومی مانند دیگر پارک ها و فضای سبز به عنوان فضای خدماتی شهر محسوب می شود و مقرر شد آب مورد نیاز آن نیز توسط یکی از دو حلقه چاه در اختیار اراضی پادگان تامین شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام برای تغییر کاربری نیز افزود: با انجام درختکاری به طور عملی تغییر کاربری انجام می شود و طرح پس تکمیل در اولین فرصت به کمیسیون ماده پنج ارجاع خواهد شد.

شهردار در ادامه، حضور دستگاه قضا را در این جلسه بعنوان ضمانت اجرایی مصوبات اعلام کرد و با قدردانی از همراهی رسانه ها در این موضوع و سایر مطالباتی که در شهر مغفول مانده گفت: مدیرکل راه و شهرسازی و فرمانده پادگان 04 همراهی خوبی با شهرداری داشته اند. جاوید با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح در شورا در اسرع وقت کاشت درخت را شروع می کنیم تا ابهامی در اجرای مصوبات جلسه فوق باقی نماند و در صورت تایید شورا با برگزاری مناقصه و یا ترک تشریفات از یک مجری قوی دعوت می شود تا طرح اجرایی میدان ابوذر را تهیه کند و در اصلاحیه بودجه هم این موضوع دیده خواهد شد.