رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه سال آینده دانشجوی خروجی از دانشگاه فرهنگیان استان نداریم، گفت: با توجه به عدم خروجی دانشجو و پذیرش دانشجویان تازه وارد، در مهر ماه مشکل کمبود فضا به خصوص فضای خوابگاهی خواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، حجت الاسلام دکتر محمدجواد اکبری مطلق سرپرست مدیریت امورپردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در دیدار با اعضای شورای شهر بیرجند به کمبود فضا به خصوص فضای خوابگاهی برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دو  پردیس امام سجاد (ع) و باهنر مستقر هستند.

 وی با اشاره به پدیرش 800 دانشجو در مهر ماه سال گذشته، افزود: با وجود کمبود فضا، سال گذشته با یک ماه تأخیر 200 نفر از دانشجویان به قاین تحت عنوان ساختمان شماره ۲ دانشگاه فرستاده شدند.

 حجت الاسلام اکبری مطلق به پالایش وزارت، گریزی زد و گفت: بر این اساس سال 1406 خراسان جنوبی نیازمند هزار و 589 معلم است و با وجود کمبود فضا نمی توان پذیرش دانشجو به میزان مورد نیاز انجام داد و فارغ‌التحصیلی دانشجویان منوط به پذیرش به میزان مورد نیاز است.

 وی کمبود فضا را باعث پراکندگی دانشجویان دانست و از دیگر مشکلات به کمبود اعتبار اشاره کرد و و افزود: کار احداث ساختمان برای دانشگاه، در زمینی به مساحت 10 هکتار شروع شده اما متأسفانه در زمینه پروانه زمین، عوارض شهرداری و... با مشکل مواجه شده ایم.

 این مقام مسئول با بیان اینکه خروجی دانشجویان سال ۹۸، امسال از دانشگاه انجام شد، یادآور شد:‌ با این وجود امسال فقط ورودی دانشجو خواهیم داشت و به علت عدم خروج دانشجو؛ مشکل کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی دو برابر می شود.

 وی توقف طرح دانشگاه را باعث ضرر به دانشگاه و به دنبال آن استان دانست و با بیان اینکه با وجود فرهنگی بودن بیرجند، مسئولان کشوری به دنبال ارجاع دانشجویان به این شهر بودند که با توجه کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی عملا این مهم محقق نمی شود،‌ ابراز امیدواری کرد:‌ با صدور پروانه، کار اجرایی دانشگاه آغاز شود.

عضو مجمع خیرین دانشگاه فرهنگیان گفت: هزینه‌های لازم برای پروانه با اعتباری بالغ بر 850 میلیون تومان پرداخت شده اما متأسفانه بارها شهرداری به علت عدم پرداخت هزینه (تغییر نوع کاربری) با پلمپ کار مانع از احداث ساختمان دانشگاه شده است.

 مهدی امیری آبادی زاده هزینه برآورد شده شهرداری برای تغییر نوع کاربری را بیش از چهار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبارات اختصاص یافته به دانشگاه، پرداخت این رقم در توان دانشگاه نیست و می طلبد اعضای شورا، شهرداری و... جهادی ورود کنند.

 وی با بیان اینکه خراسان جنوبی اولین استانی بود که طرح جامع دانشگاه فرهنگیان را به مرکز ارائه کرد، اعتبارات اختصاص یافته در سال 97 به این پروژه را 500 میلیون تومان برای مطالعه، سال 98 بیش از پنج میلیارد تومان (خوابگاه و آموزشی)، سال 99 بالغ بر 9 میلیارد تومان، سال 1401 بالغ بر 6 میلیارد تومان و سال گذشته هم بالغ بر 10 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی تأکید کرد:‌ اگر مشکل پروانه ساختمانی نبود می توانستیم از آستان قدس رضوی برای احداث نمازخانه و از دیگر ارگان‌ها برای احداث کتابخانه کمک گرفت.

 در ادامه ویدا ناصری یکی از اعضای شورای شهر بیرجند گفت: دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و... بر اساس مصوبه جدید معاف از پرداخت هزینه تغییر کاربری هستند.

در ادامه نامه شهردار مبنی بر صدور مجوز برای اجاره و رهن آپارتمانی در تهران به عنوان مهمانسرای پرسنل در زمان مأموریت قرائت شد که پس از بحث و تبادل نظر این مصوبه به اتفاق آرا رأی آورد.نامه دیگری مبنی بر تمدید قرارداد مشاور مالی شهردار و افزایش 25 درصد حقوق نیز مطرح شد که با اکثریت آرا رأی آورد.