درخواست شرکت آبفا برای افزایش تعرفه آب در بیرجند، صدور رای تخریب ساختمان کانون بازنشستگاه ارتش و اعتراض کانون به آن و اجرای فاز اول باغ مفاخر بیرجند از جمله موضوعاتی بود که در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند بعد از مخالفت شورا با درخواست شرکت آبفای استان مبنی بر افزایش تعرفه آب در بیرجند، مسئولان این شرکت با مکاتبه با شورا مستندات خود را برای افزایش آب شرب بیان کردند و رئیس شورا بررسی آن را به کمیسیون های برنامه و بودجه و امور مالی و حقوقی و املاک شورا ارجاع داد در این جلسه مهندس «یزدان شناس» با اشاره به این که در این درخواست به اعمال تبصره 3 قانون ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری پروژه های آب با بهره گیری از کمک های مردمی استناد شده است، و وی هم با انجام این کار با توجه به هدر رفت 33 تا 40 درصد آب شبکه فرسوده بیرجند موافقت کرد.
دکتر«طاهری» رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورا هم بر نظر قبلی خود مبنی بر مخالفت با افزایش تعرفه آب تاکید کرد و بعد از بیان نظرات دیگر اعضا تصمیم گیری در این باره به جلسه آینده موکول شد.
در ادامه این جلسه با توجه به این که کمیسیون ماده 100 به دلیل احداث ساختمان کانون بازنشستگاه بدون صدور پروانه ، ساخت آن در کاربری غیر آموزشی اراضی پادگان و قرار داشتن 60 سانتیمتر آن در مسیر تعریض خیابان ارتش صادر شده، حکم تخریب آن را صادر کرده است، «علی فرشاد» رئیس کانون بازنشستگان ارتش با حضور در این جلسه نسبت به حکم صادره با بیان این که این ساختمان از منابع دو در هزار کسر شده از حقوق اعضای کانون برای حدود دو هزار بازنشسته ارتش ساخته شده است ، اعتراض و گفت: اگر دستور تخریب این ساختمان منتفی شود ، قول می دهم در زمان تعیین تکلیف دو هکتار اراضی ارتش از هرگونه همکاری در این باره دریغ نکنم .
مهندس «میری» یکی از نمایندگان شورا در کمیسیون ماده 100 هم با بیان این که آرای کمیسیون ماده 100 بر اساس قوانین موجود است و شهرداری تنها دبیری این کمیسیون را برعهده دارد و حق رای ندارد، گفت : کانون بازنشستگاه ارتش به رای کمیسیون به دیوان عدالت اداری اعتراض کرده و دیوان مستندات حکم صادر شده را از ما درخواست کرده و با ارسال مستندات منتظر حکم دیوان در این باره هستیم.
در ادامه با پیشنهاد دکتر«طاهری» رئیس کمیسیون حقوقی واملاک شورا مبنی بر این که مکان موقتی توسط شهرداری در اختیار کانون قرار گیرد تا تصمیم دیوان عدالت اداری صادر شود، تصمیم گیری در این باره به جلسه آینده شورا موکول شد.
رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورا هم در این جلسه با اشاره به طرح مسایل حقوقی بند دره در جلسه این کمیسیون گفت: راه حل ها و پیشنهادات در این باره به اطلاع مسئولان دستگاه های مربوط رسیده و خواستار برگزاری جلسه ای با حضور استاندار برای رفع مشکلات موجود شد.
دکتر«طاهری» در باره پاسخ به استعلام ثبت از شهرداری که در این کمیسیون مطرح شده بود، گفت: در خصوص اراضی که سطح و حدود آن انجام شده، شهرداری می تواند براساس قانون ماده 100 و ورود به محدوده توافق را انجام دهد و پاسخگویی به مالکین مد نظر بلامانع است. در خصوص اراضی هم که حدود آن مشخص شده و عملیات ثبتی آن انجام نشده است مشروط بر این که معارض نداشته باشد، شهرداری می تواند با آن موافقت کند.
در این جلسه همچنین اعضای شورا با پیشنهاد شهردار مبنی بر برگزاری مناقصه فاز اول باغ مفاخر با هدف ایجاد فضای سبز موافقت کردند.