به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ جلسه علنی شورای شهر روز گذشته با حضور مدیران آبفای خراسان جنوبی با هدف بررسی و کار کارشناسی حفاریها و در پی آن آسفالت نامناسب از سوی آب و فاضلاب برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این جلسه سرانه خدمات رسانی شهرداری به ازای هر نفر در بیرجند را حدود یک میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهر ما گران اداره می شود.

دکتر رضا حسنی صفت این سرانه را در شهرهای بزرگ 6 میلیون تومان، مشهد بالای سه میلیون تومان و در باقی استانها 2 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بیرجند کمترین سرانه را در بین استانهای کشور داراست و از طرفی شهرداری بیرجند نیز کمترین بودجه را در کشور دارد.

وی اذعان داشت:  اضافه کردن  بودجه در عوارض و هزینه ها در توان مردم نیست و می بایست با نظم، انضباط و ترتیب در کارها، میزان هزینه ها را کاهش داد.

 رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به انجام آسفالت خیابان ها توسط شهرداری افزود: بعد از آسفالت؛ دستگاه‌های خدمات رسان اقدام به آسفالت شکافی می کنند و حتی آسفالت با کیفیت بالا مانند وصله است و کیفیت اولیه را ندارد.

 دکتر حسنی صفت با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا حد ممکن آسفالتی شکافته نشود افزود:  در صورتی که این اتفاق روی داد می بایست آسفالت حفاریها به بهترین شکل ترمیم گردد.

وی با انتقاد از زیرسوال رفتن شهرداری در این زمینه در حالیکه نقشی ندارد یادآور شد: در پی مچ گیری از یکدیگر نیستیم و هدف این است که با همدلی به نقطه مشترکی رسیده و جلوی آسیب شهر و افزایش هزینه ها گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اجرای نادرست آسفالت حفاریها از سوی آبفا را موجب نارضایتی شهروندان از شورا و شهرداری دانست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در ادامه با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب جزو دستگاه‌های خدمات رسان بوده بر تعامل شهرداری با این اداره برای حل مشکل شهروندان تأکید کرد.

 مهندس امامی افزود: اداره آب و فاضلاب با توجه به خدمات رسانی در دو مبحث فاضلاب و آب که مقیاس حفاری آن با دیگر دستگاه‌های خدمات رسان متفاوت است در خط مقدم حفاری ها در سطح شهر قرار دارد.

 وی یادآور شد: در سال 1399 با توجه به تعامل بین اداره آب و فاضلاب و شهرداری بیش از 32 کیلومتر کار و به دنبال آن انشعابات نصب می شد و در سال گذشته میزان کار انجام شده به 17 کیلومتر رسید و در حال حاضر هم 10 کیلومتر کار است.

 مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه اتمام کار فاضلاب طی یک سال از برنامه های پیش رو بود اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر روند اجرای کار طولانی شده و امید است پس از این جلسه به صورت ویژه کار انجام و دغدغه دفع فاضلاب شهروندان مرتفع گردد.

 مهندس امامی حجم سرمایه گذاری در بحث فاضلاب بیرجند را بیش از هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در بحث تأمین آب میزان سرمایه گذاری انجام شده به مراتب از این رقم بالاتر بوده و عمده منابع از محل تملک دارایی و سایر منابع است که شرکت باید ارقام را بازپرداخت کرده و به خزانه دولت برگرداند.

وی ابراز امیدواری کرد: این جلسه با تدبیر اعضای شورا باعث حل مشکل مردم و کاهش دغدغه های شهروندان شود.

 وی با اشاره به پروژه فاضلاب بیرجند اظهار داشت: در مسیرهای خاکی حجم زیادی نمانده است و تنها اجرای چند کیلومتر در شمال شهر، خیابان ظفر و... مانده است.

 وی تخلیه فاضلاب را در برخی نقاط معضل آفرین دانست و ادامه داد: علاوه بر هزینه بالا برای تخلیه، مشکلات بهداشتی نیز در منطقه به وجود می آید که باعث آزار و اذیت شهروندان می شود و حل مشکل فاضلاب نیاز به تعامل بیشتر شهرداری دارد.

 وی ابراز امیدواری کرد: برای کاهش هزینه ها مصوبه ای تعریف شود که قبل از انجام آسفالت خیابان؛ به اداره آب و فاضلاب مهلت 20 روزه جهت بازسازی خط اصلی و انشعابات داده شود و بعد از آن روکش آسفالت انجام تا با توجه به عدم پرداخت هزینه آسفالت یک گام جلوتر باشیم.

وی به خیابان شهدای عبادی به عنوان استخوان لای زخم اشاره کرد و گفت: این بلوار هم تعامل بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب را تضعیف کرده و در ذهن مردم منظره خوبی برای دستگاههای خدمات رسان ایجاد نکرده است.

در ادامه مدیر آب و فاضلاب بیرجند و  معاونت بهره برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان نیز به بیان مطالبی در خصوص مشکلات و موانع موجود پرداختند.

شایان ذکر است معاونین شهرسازی و معماری و خدمات شهری شهردار بیرجند، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات سازنده در این راستا پرداختند.

همچنین اسلایدهایی مبنی بر آسفالت شکافی اداره آب و فاضلاب و استفاده از آسفالت بی کیفیت در سطح شهر توسط مسئول آسفالت شکافی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری در صحن شورای شهر بیرجند به تصویر درآمد.

در پایان نیز دکتر حسنی صفت رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به طرح مشکلات در این جلسه، خواستار محول شدن این موضوع به کمیسیون عمران شورا شد و گفت: با انجام این مهم کمیسیون عمران برای حل مشکل در اولین فرصت جلساتی خواهد گذاشت.