آخرین جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند دوره پنجم با حضور فرماندار، شهردار و منتخبین دوره ششم و مدیران محترم استانی، به منظور تحویل امور و ارایه گزارش اجمالی و تبیین اولویت های کاری برگرار گردید

 روز شنبه در آخرین نشست شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم که با حضور فرماندار بیرجند و جمعی از مسولین برگزار شد، رییس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شد و در این حوزه ۵۰ پروژه شاخص عمرانی در اولویت قرار گرفت.

ابراهیم تقی‌زاده افزود: این پروژه‌ها از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیریکی دارند و برخی به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: احداث بوستان حکیم نزاری، احداث سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند، میدان اجتماعات و پارک مفاخر، احداث رودپارک مهرشهر( کانال خطی)، بوستان کاجستان، بوستان خطی بند دره، میدان عروج، دیوار یخبندان، میدان دوم سجاد شهر، پارکینگ طبقاتی و بوستان الهیه بیرجند با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد از جمله این پروژه‌ها است.

رییس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: احداث المان بوستان دکتر معتمدنژاد، میدان شهدای عبادی، جایگاه پسماند، مخزن بتنی مهرشهر، بهسازی خیابان‌های جمهوری و مدرس، بازگشایی معابر ۰۴ بیرجند، احداث بلوار طبیعت، جداره‌سازی حاشیه بلوار صیاد شیرازی، زیرسازی اراضی موسوی، آسفالت معابر شهر بیرجند، ایمن‌سازی کانال‌های سطح شهر، اصلاح مهندسی و ترافیکی میدان قدس، احداث منطقه تفریحی و گردشگری بند دره از دیگر پروژه‌های عمرانی است که در این مدت اجرا شد.

وی گفت: در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۲۴۶ جلسه با ۸۷۰ مصوبه در کمیسیون‌های پنجگانه اعم از بودجه و امور مالی، حقوقی و نظارت، عمران و توسعه پایدار، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، بهداشت، خدمات شهری، محیط زیست و سلامت برگزار شد.

تقی‌زاده با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهیه و تصویب شد و به عنوان یک سند بالادستی قابلیت اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح  ۱۲ تقاطع غیرهمسطح مشخص و اولویت‌بندی شده است افزود: همچنین خط بی. آر. تی از میدان آیت الله عبادی تا جاده زاهدان به عنوان خط ویژه حمل و نقل و محل احداث پارکینگ‌ها و پایانه‌های درون شهری مشخص شد و در دوره جدید باید اجرایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به حوزه فرهنگی شهر گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی استان از زمان تاسیس استان تاکنون در این دوره رقم خورد و بزرگترین زیرساخت فرهنگی برای شهر به عنوان سالن همایش و فرهنگسرای شهر ساخته شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی در این حوزه داریم و برگزاری همایش‌های ملی و منطقه‌ای با محوریت شهرداری و شورای شهر برای معرفی شهر بیرجند و استان را می‌توان برگزار کرد.

تقی‌زاده گفت: در میان هزار و ۳۰۰ شهر کشور در بیرجند به عنوان نوزدهمین شهر سایت پسماند و کارخانه بازیافت پسماندهای شهری و تولید کود و کمپوست را بدون دریافت تسهیلات ایجاد کردیم.

وی افزود: این اقدام بزرگ با اعتباری معادل ۱۳ میلیارد تومان در این دوره انجام شد و هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس شورای شهر بیرجند با اشاره به حوزه اجتماعی عنوان کرد: شهر بیرجند به عنوان یک شهر فرهنگی، مذهبی و متمدن فاقد یک میدان برای برگزاری مناسبت‌ها بود لذا با تدبیری که انجام شد، احداث میدان اجتماعات به مساحت ۱۲ هکتار جنب میدان ابوذر رقم خورد.

وی گفت: با طرحی که در این خصوص تهیه شده است به یک اثر و شاهکار تاریخی تبدیل خواهد شد چراکه میدان اجتماعات در قلب طرح اجتماعی، فرهنگی و تفریحی که میدان بی‌بدیلی است در حال اجرا است و می‌تواند محلی برای اجرای مناسبت‌های بزرگ اجتماعی و فرهنگی باشد.

تقی‌زاده افزود: حدود ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و بخش عمده‌ کار شامل تامین آب، برق، روشنایی، احداث فضاها و تصویب در کمیسیون ماده پنج انجام شده و اگر این پروژه رها نشود تا سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری آن خواهیم بود.

وی گفت: همچنین در این دوره با ایجاد ۱۲ بوستان در حوزه توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهر بیرجند کار فوق‌العاده‌ای انجام شد که بزرگترین آن بوستان کاجستان به مساحت ۴۰ هکتار است و با اصلاح آیلندهای انجام شده سیستم آبرسانی فضای سبز نیز تغییر کرد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند طرح منطقه گردشگری بند دره را از دیگر پروژه‌های شاخص مرکز استان اعلام کرد و افزود: این طرح با پیگیری‌هایی که صورت گرفت در این دوره در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد و امسال هم در بودجه شهرداری تامین اعتبار شده تا تعطیل نشود.

وی تصریح کرد: این پروژه می‌تواند با هدایت سرمایه‌گذاران به یک منطقه تاریخی و گردشگری برای شهر بیرجند، استان و حتی فرااستانی تبدیل شود و اجرا و پیگیری فازهای دوم و سوم این پروژه بزرگ باید توسط شورای ششم انجام شود چراکه در حال حاضر زیرساخت‌ها آماده شده است.

انتقال صنوف آلاینده از دیگر اقداماتی بود که تقی‌زاده با اشاره به آن گفت: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند اراضی تعیین تکلیف شد و هزار و ۶۴۹ قطعه زمین توسط راه و شهرسازی و ۳۷۳ قطعه نیز توسط شهرداری مشخص شده است.

وی افزود: تاکنون برای ۷۴۳ واحد صنفی پروانه صادر شده و ۱۳ هکتار زمین شهرداری برای واگذاری در شورا تصویب و مشکل حل شده است که بخش زیادی از صنوف شروع به ساخت و ساز کرده‌ و تعدادی نیز مستقر شده‌اند.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: تا چند روز آینده زمین در اختیار برخی صنوف قرار می‌گیرد و شرکت تعاونی صنوف آلاینده در حال معرفی واحدها هستند که امیدواریم در یک سال آینده شاهد انتقال کامل صنوف به ویژه صنوف خیابان عدل و سایر نقاط شهر باشیم.

وی تعیین تکلیف اراضی موسوم به موسوی، تعیین تکلیف اراضی ارتش، اجرای طرح فرزان، ایجاد کمبربند سبز شهری، توسعه میادین و بازارچه‌های میوه و تره بار، توسعه روزبازارها از جمله در بلوار مسافر با ۲۶۰ غرفه و توجه به عدالت شهری و منطقه‌ای را از دیگر اقدامات شاخص این دوره شورای اسلامی در شهر بیرجند برشمرد.

نیز در آخرین نشست شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم شهردار بیرجند گفت: بودجه شهرداری در چهار سال گذشته از فعالیت شورای شهر پنجم حدود چهار برابر شده است و در حال حاضر بدهی به کارکنان نداریم.

محمدعلی جاوید افزود: سال گذشته بودجه شهرداری بیرجند ۱۸۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شد اما تا پایان سال ۲۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان محقق شد که نسبت به چهار سال گذشته ۳۹۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در حوزه مالی به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود داشت کمک‌های سازمان شهرداری‌ها و دولت به حداقل ممکن رسید از طرفی شیوع کرونا باعث تشدید وضعیت شد.

شهردار بیرجند افزود: این در حالی است که سال ۹۶ بودجه شهرداری بیرجند ۶۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که ۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تحقق یافت و این رقم با شیب بسیار تند در پایان سال گذشته ۳۹۲ درصد رشد داشت.

وی اظهار داشت: سال ۹۶ در آغاز فعالیت دوره پنجم شورای شهر ماهانه به طور میانگین ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد، حقوق و سایر مبالغ به کارکنان شهرداری پرداخت می‌شد که این رقم در سال جاری ماهانه به هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

جاوید گفت: زمانی که سال ۹۶ شهرداری را تحویل گرفتیم، ۶ ماه اضافه کار معوق داشت اما اکنون یک ریال هم به کارکنان بدهکار نیستیم.

وی افزود: ۳۳ میلیارد تومان معادل ۴۸ درصد بودجه شهرداری بدهی این سازمان در آن سال بود که اکنون ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل پنج درصد کل بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ بدهی داریم و در چند روز آینده به صفر نزدیک می‌شود.

وی درباره وضعیت منابع شهرداری گفت: منابع شرداری به چهار بخش منابع انسانی، املاک، حوزه پشتیبانی و مالی تقسیم می‌شود که در حوزه منابع انسانی کارکنان رسمی، پیمانی و قرادادی در سال ۹۶ معادل ۸۵۷ نفر بودند و امسال به ۷۳۳ نفر معادل ۱۲۴ نفر کاهش پیدا کرد و این تعداد بازنشسته شدند.

شهردار بیرجند بیان کرد: در حوزه نیروهای شرکتی شهرداری در قالب شرکت‌های خدمات شهری و فضای سبز سال ۹۶ تعداد ۲۴۸ نیرو فعال بودند که امسال به ۳۵۸ نیرو رسید و تعداد شرکت‌ها از سه مورد به پنج مورد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۲۴ نیروی شاغل شهرداری بازنشسته شدند که هفت میلیارد تومان حق سنوات و بازنشستگی آنها به طور کامل پرداخت شده است.

جاوید گفت: از سال ۹۶ در راستای آموزش و ارتقای بهره‌وری کارکنان ۲۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش به صورت عملی و تئوری برگزار شده است.

وی افزود: در حوزه املاک در بازه زمانی چهار سال گذشته ۲۳۷ سند صادر، ۴۳ املاک دیوارکشی، ۱۴۹ ملک به مساحت ۲۰۴ هزار مترمربع نیز به املاک شهرداری اضافه شده است.

شهردار بیرجند گفت: در حوزه پشتیبانی با توجه به سیاستی که در حوزه سازمان شهرداری‌ها بوده سنوات قبل ماشین‌آلاتی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت که در این دوره مراکز استان‌ها از این فرصت برخوردار نبودند اما با توجه به نیاز شهرداری بیرجند از محل منابع داخلی تعداد ۳۹ دستگاه از جمله لودر، تریلی کشنده، نیسان، مینی بوس، اتوبوس بازسازی شده و غلتک آهنی خریداری شد.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: بعد از اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا مردم از مدیریت این شوراها انتظاراتی دارند که باید در دوره مسئولیت برای تصمیم‌گیری و اداره شهر و روستا مدنظر قرار بگیرد.

علی ناصری افزود: تاکنون آنچه در شهر بیرجند اتفاق افتاده، انتظارات زیادی از مردم و شهروندان را برآورده کرده است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب هنوز کار بسیار زیادی باقی مانده و در برخی امور نیاز به پیشرفت داریم.

وی بیان کرد: فرمانداری بیرجند اعلام آمادگی می‌کند از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در مدیریت شهری استفاده کند و در این مسیر از مسولان  استانی و شهرستانی نیز درخواست مساعدت و همکاری داریم.

در این نشست سه نفر از اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند که برای عضویت در شورای ششم ثبت‌نام نکرده یا منتخب نشده بودند نیز به بیان نکاتی پرداختند.