در نشست روز گذشته اعضای شوراهای شهر فردوس و سرایان با شورای شهر بیرجند، بر همدلی و وفاق بین شوراها تأکید شد تا در کنار هم مطالبه گری هایی برای توسعه استان داشته باشند.

دکتر تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند ضمن خوش آمدگویی و اظهار خرسندی به مهمانان و با اشاره به اینکه نگاه‌های رقابتی بین شهرستان‌های مختلف استان به هیچ وجه به نفع خراسان‌ جنوبی نیست، بیان‌کرد: در خصوص برخورداری شهرستان‌ها از مزایا باید براساس دیدگاه‌های منصفانه و کارشناسانه عمل کرد.

رئیس شورای شهر فردوس در دیدار با اعضای شورای شهر بیرجند اظهار کرد: از جمله مشکلات مردم فردوس و سرایان وضعیت جاده ها است که وضعیت جاده منتهی به بیرجند مطلوب نیست.

حسین اکبری بیان اینکه فردوس سومین شهر انارخیز کشور است، اظهار کرد: از ۱۳ سال پیش تاکنون ۲۰ درصد باقیمانده از پروژه ساختمان پژوهشکده انار هنوز به اتمام نرسیده و یک آجر روی آجرهای قبلی گذاشته نشده است.

وی با بیان اینکه در سالهای قبل موضوع قطب علمی شدن فردوس در استان مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع جز با ایجاد دومین دانشکده علوم پزشکی خراسان جنوبی در فردوس محقق نخواهد شد.

اکبری ادامه داد: با توجه به حجم سفرهایی که به مقاصد گردشگری فردوس و سرایان صورت میگیرد، نیاز به راه اندازی اورژانس هوایی در فردوس است.

رئیس شورای شهر فردوس گفت: باید به سمتی برویم که خراسان جنوبی همانطور که از نظر علم و فرهنگ شناخته شده است از نظر اقتصادی نیز شاخص شود.

محمد مهدی عظیمی، رئیس شورای شهر سرایان نیز در این جلسه گفت: غرب استان قبل از تشکیل خراسان جنوبی به واسطه نزدیکی به مرکز پیشرفته ایی داشته و از این جهت نباید با جنوب و شرق استان مقایسه شود.

وی با بیان اینکه سند تحول غرب استان باید تدوین شود، افزود: ما در سرایان مرغوبترین زعفران را داریم ولی نتوانسته ایم در بازار سهمی داشته باشیم.

ابراهیم محمدی، رئیس شورای اسلامی باغستان نیز در این جلسه اظهارکرد: باغستان به واسطه جاذبه های گردشگری، وجود اثر جهانی قنات بلده و باغستان های متعدد انار بی نظیر است. وی با بیان اینکه قبل از تحریم ها انار باغستان به کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشد، بیانکرد: در شرایط فعلی باغستان از مشکلات عدیده ای رنج می برد.

رئیس شورای اسلامی باغستان با بیان اینکه ما از سال 53 آب لوله کشی داشته ایم، یادآور شد: ولی در حال حاضر به واسطه برداشت بی رویه آب و خشکسالی های عدیده آب لوله کشی باغستان با سه تانکر تأمین میشود که به هیچ وجه پسندیده نیست. محمدی با تأکید بر اینکه انتقال آب از خلیج فارس به استان نیاز منطقه است، گفت: از دیگر مسائلی که در فردوس باید پیگیری شود اتمام ساختمان پژوهشکده انار است.

زهره موهبتی، عضو شورای شهر بیرجند هم در این جلسه گفت: بسیاری از مشکلاتی که توسط اعضای شورای شهر فردوس و سرایان مطرح شده است، مشکل مردم در مرکز استان نیز محسوب میشود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در محرومیت جزو اولین استانها و در بودجه در ردیف آخرین استانها است، گفت: در سفرهای مسئولان کشوری به خراسان جنوبی کمترین اعتبار به بیرجند اختصاص داده شده است. 

مهدی میری، عضو دیگر شورای شهر بیرجند هم با گلایه از وضعیت راه های خراسان جنوبی گفت: متأسفانه ما در خراسان جنوبی هنوز بزرگراه و راه یک طرفه نداریم. وی با انتقاد از اینکه تنها نیم درصد از بودجه کشور برای خراسان جنوبی است، عنوان کرد: برای رفع برخی از مشکلات باید جلسات مشترکی با نمایندگان مجلس داشته باشیم و موضوعات را به وزرای راه و شهرسازی، نیرو و برنامه و بودجه انتقال دهیم.