نهایی شدن طرح جامع شهر بیرجند در مرحله استانی تا پایان سال، موافقت مشروط شورا با برگزاری مزایده زمین شهرداری در جنب مجتمع هلال، موافقت شورا با تخفیف 25 درصدی عوارض صدور پروانه برای پروژه های اقدام ملی مسکن از مهم ترین مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر بیرجند بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند مدیر کل راه و شهرسازی استان در این جلسه در خصوص طولانی شدن زمان تهیه طرح جامع شهر بیرجند،گفت: به دلیل نبود عکس های هوایی در نهایت از نقشه های پایه شهرداری و شرکت گاز برای این منظور استفاده شد و بعضی از دستگاه ها به استعلام ها در زمان مشخص شده پاسخ ندادند اما تا هفته آینده جمع بندی نهایی آن انجام و برای شهرداری، شورا و دیگر دستگاه های اجرای برای بیان نظر کارشناسی خود ارسال خواهد شد.

اعضای شورا در ادامه نگرانی های خود را در خصوص تسلط با این وجود تا پایان سال مرحله استانی آن انجام می شود تا برای تأیید در اختیار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گیرد.

در ادامه این نشست اعضای شورا، نگرانی های خود را در خصوص تسلط کم مشاور طرح جامع شهر بیرجند به اطلاعات مورد نیاز و دارا نبودن انگیزه لازم برای این منظور را مطرح و بر ضرورت اعلام اسامی دستگاه هایی که به استعلام راه و شهرسازی پاسخ نداده اند برای آگاهی افکار عمومی و شفافیت در این زمینه و ... تأکید کردند.

مهندس داعی مدیرکل راه و شهرسازی همچنین در خصوص عملی شدن وعده اش مبنی بر پرداخت سهم شهرداری از اراضی پادگان گفت: که ۴۵ قطعه زمین بابت سهم ۱۰درصد شهرداری بیرجند از اراضی پادگان به شهرداری واگذار شده است اما شهردار در پاسخ، گفت تا این لحظه موردی در این خصوص به ما اعلام نشده است.

دکتر تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: طرح هایی در خصوص احداث واحدهای مسکونی از جاهای مختلف برای برخورداری از تخفیف عوارض در قالب طرح ملی مسکن به شورا ارسال می شود که نیاز است راه و شهرسازی در این خصوص اطلاع رسانی مناسب داشته باشد تا شورا بداند چه کند.

مدیر کل راه و شهرسازی در پاسخ اظهارکرد: براساس تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور، باید شهرداری ها تخفیف 50 درصد را در این مورد اعمال کنند تا براساس گزارشی که برای استانداری توسط شهرداری ارسال می شود در بودجه سنواتی آنها این موضوع در نظر گرفته شود و چون سامانه مربوط به اقدام ملی مسکن اختصاصی است نمی توانیم آن را در اختیار شهرداری قرار دهیم لذا هر موردی که به شورا برای برخورداری از تخفیف مد نظر ارسال می شود باید از راه وشهرسازی در این خصوص استعلام گرفته شود ولی اعضای شورا با توجه به موارد مشابه مبنی بر پرداخت نشدن سهم دولت به شهرداری، بر مصوبه گذشته خود مبنی بر تخفیف فقط 25 درصدی برای پروژه های اقدام ملی مسکن فاز 3 تعاونی مسکن ارتش و شهدای باقریه تأکید کردند.

در این جلسه موضوع تعیین تکلیف اراضی پادگان بیرجند هم برای چندمین بار در شورا مطرح شد و اعضای شورا و شهردار نگرانی های خود را در این ارتباط بیان کردند اما هر چند مهندس داعی هم پاسخ هایی برای پرسش های اعضای شورا ارایه کرد ولی در نهایت تصمیمی که حل کننده این موضوع باشد، گرفته نشد وتصمیم گیری در خصوص این دغدغه مردم باز هم به آینده موکول شد. در ادامه این جلسه اعضای شورا همچنین با توجه به نظر شهردار مبنی بر این که شهرداری 50 میلیار تومان برای ساخت پارکینگ طبقاتی در زمین کنار مجتمع هلال را ندارد، مصوب کردند بعد از تغییر کاربری این زمین از آموزشی به پارکینگ توسط کمیسیون ماده پنج، شهرداری این زمین را به مزایده عمومی گذاشته مشروط بر این که پول فروش آن برای تأمین پارکینگ طبقاتی در خیابان طالقانی بیرجند هزینه شود.