شورای اسلامی شهر بیرجند با افزایش محدوده خدماتی شهر به دلیل وجود اراضی در فضاهای مختلف واقع در محدوده خدماتی شهری برای جلوگیری از تبعات نامطلوب آن در آینده و کاستن از فشار روانی موجود که سبب افزایش قیمت املاک می شود، مخالفت کرده است اما در افق آینده شهر بیرجند امکان بارگذاری حدود 100 هزار نفر دیگر در نقاط مختلف شهر وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب تاکید کرد: بعضی از مواقع در جلساتی که نمایندگان شورا حضور دارند بررسی افزایش محدوده خدماتی شهر مطرح می شود این در حالی است که جمعیت پذیری شهر بیرجند با توجه به محدوده هایی که در سال های اخیر به شهر افزوده شده است هنوز به حد نصاب لازم نرسیده است.
به گفته دکتر ابراهیم تقی زاده مهر شهر به مساحت291هکتار با پیش بینی جمعیت پذیری حدود 46 هزار و200 نفر در سال 91 به محدوده خدماتی بیرجند الحاق شد که ظرفیت باقی مانده آن زیاد است. اراضی زعفرانیه (پادگان) هم با حدود 430 هکتار با پیش بینی سکونت حدود 43 هزار نفر در آن است که فقط در شهرک امام علی(ع) حدود دو هزار نفر سکونت دارند. اراضی معصومیه هم در سال 85 با حدود 11 هکتار به محدوده خدماتی شهر افزوده شد. اراضی دشت علی آباد هم در سال 85 به مساحت 34 هکتار ملحق شد.
به گفته وی علاوه بر این در محدوده بافت فرسوده بیرجند هم که با 230 هکتار در حال توسعه است پیش بینی سکونت حدود 35 هزار نفر شده است. سایت اداری هم سال 84 به مساحت صد هکتار به شهر ملحق شد که بخش زیادی از آن هنوز بارگذاری نشده است.
افزایش محدوده شهری پس از تحقق جمعیت مصوب
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اعلام این که سال 78 شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مصوب کرده است که هرگونه افزایش در محدوده طرح های هادی و جامع شهری تا زمان محقق نشدن جمعیت مصوب افزادیش محدوده خدماتی شهرها ممنوع است، خاطر نشان کرد: اگر محدوده خدماتی شهر بیرجند در شرایط فعلی افزایش یابد جز تخریب اراضی کشاورزی، تغییر کاربری ها و تحمیل هزینه به مدیریت شهری و به وجود آمدن مشکلات برای ارائه خدمات به شهروندان نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
دکتر تقی زاده به این موضوع نیز اشاره کرد که با توجه به همه این موارد در کمیسیون عمران شورا با انجام این کار مخالفت شد و اعضای شهر هم بر این موضوع تاکید کردند. این در حالی است که شایعاتی توسط افراد خاصی در خصوص افزوده شدن اراضی روستاهای امیرآباد، حاجی آباد، شکراب و دانشگاه بیرجند مطرح شده است که نتیجه آن ایجاد فشار روحی و روانی بر افراد مبنی بر افزایش قیمت اراضی است در حالی که حدود صد هزار نفر برای بارگذاری جمعیت در شهر بیرجند فضا وجود دارد.
جمعیت در افق 10ساله طرح جامع بیرجند
رئیس کمیسیون عمران و توسعه پایدار شورای اسلامی شهر بیرجند هم به ضوابظ ابلاغی طرج جامع در سال 81 مبنی بر کاهش محدوده خدماتی و پیگیری شهرداری که منجر به کاهش 250 هکتاری محدوده خدماتی شد اشاره کرد و گفت: در افق 10ساله طرح جامع بیرجند جمعیت 230هزار نفری پیش بینی شده است که تاکنون 203 هزار نفر آن محقق شده است.
به گفته مهندس میری در طرح اقدام ملی مسکن هم چند تغییر کاربری از فضای شهر و درمانی به مسکونی انجام شد که با توجه به همه این موارد، برای افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند احساس خطر می کنیم چون هرچه به وسعت خدماتی شهر افزوده شود برای دستگاه های خدمات رسان مشکلاتی ایجاد می شود.
وی به این نکته هم اشاره کرد که در بیرجند مالکیت بیشتر خصوصی، وقفی و متعلق به بنیاد مستضعفان است و راه و شهرسازی کمتر مالکیت دارد. راه و شهرسازی برای سکونت حدود 42 هزار نفر در قالب اقدام ملی مسکن می توانست از اراضی پادگان استفاده کند و اگر هم در نهایت با افزایش اراضی موافقت شود این موضوع فقط اراضی دولتی را شامل خواهد شد.
بهره برداری پروژه هلال به شرط تامین پارکینگ
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در ادامه سخنانش با اشاره به این که کمیسیون ماده 100 اختیار حذف پارکینگ یا جریمه در ساخت و سازها را دارد، گفت: براساس دستورالعمل های موجود فقط در شش مورد شهرداری مجاز به حذف پارکینگ است و خارح از آن باید پارکینگ تأمین شود. در املاکی هم که اقدام به ساخت طبقه اضافه می شود یا برای تبدیل پیلوت به مسکونی اجازه داده نمی شود در کمیسیون ماده 100 گاهی این نگاه وجود دارد که بعد از مرحله اجرای سقف کمیسیون مربوط می تواند، ورود کند که تخریب یا جریمه واحد متخلف را به دنبال دارد.
دکتر تقی زاده تاکید کرد در پروژه های بزرگ مانند مجتمع تجاری هلال هم تا زمانی که پارکینگ تأمین نشود امکان بهره برداری از آن وجود ندارد. رئیس کمیسیون عمران شورا هم با تأکید بر این که پارکینگ خط قرمز شورا است، افزود: اگر در این خصوص تخلفی انجام شود تخریب را به دنبال خواهد داشت و حذف پارکینگ برای واحدهای مسکونی ممنوع است و کسانی که برای تبدیل واحدی به تجاری پول پرداخت کرده اند اما برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام نکرده اند باید پارکینگ را تامین کنند.
در روستاهای منظریه و علی آباد لوله هم ساخت و ساز باید براساس نرخ رشد جمعیت قانونمند باشد. روستای امیرآباد هرچند خارج از شهر است اما تبعات آن به شهر بیرجند تحمیل شده است.